Microsoft: Πως ταρακούνησε τα νερά με την εξαγορά του LinkedIn για 26,2 δις δολάρια!
Ερωτήματα προξένησε στην αγορά, αυτή η κίνηση της Microsoft. Την ώρα που το επαγγελματικό μέσο δικτύωσης αντιμετώπιζε προβλήματα ανάπτυξης βλέποντας την μετοχή του να σημειώνει καθοδικές τάσεις, ο κολοσσός λογισμικού προχώρησε στην εξαγορά του προς 196$ την μετοχή.
Το κύριο ερώτημα είναι γιατί το έκανε η Microsoft αυτό; Σύμφωνα με τα λεγόμενα του CEO Satya Nadella στην συνέντευξη τύπου , σκοπός είναι να επιταχυνθεί η ανάπτυξη του LinkedIn σε συνδυασμό με το λογισμικό Microsoft office 365, προσφέροντας δυναμικά εργαλεία για κάθε εργαζόμενο και οργανισμό του πλανήτη.
Ο CEO του LinkedIn, Jeffrey Weiner, ο οποίος θα παραμείνει στην θέση του πρόσθεσε ότι με αυτήν την συμφωνία θα αλλάξει ο τρόπος που ο κόσμος εργάζεται και το επαγγελματικό ηλεκτρονικό προφίλ θα είναι η ταυτότητα του κάθε εργαζόμενου.
Τα λόγια ακούγονται ωραία αλλά οικονομικοί αναλυτές δεν έχουν την ίδια άποψη για αυτήν την συμφωνία. Η πρώτη σκέψη είναι ότι αυτή η τεράστια επένδυση δεν μπορεί να αποφέρει τα κέρδη που θα καλύψουν το αρχικό ποσό εξαγοράς.
Αρχικά το LinkedIn, πριν λίγο καιρό στις 6 Φεβρουαρίου έζησε μία καταστροφική Παρασκευή στο χρηματιστήριο, όπου η μετοχή σημείωσε πτώση κατά 44%, χάνοντας έτσι η εταιρεία 10 δις από το κεφάλαιο της! Αυτό το γεγονός στοίχισε ένα δισεκατομμύριο από την προσωπική περιουσία του ιδρυτή του LinkedIn Reid Hoffman και ανάγκασε τον CEO Weiner σημαντικά ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν για να καθησυχάσουν τους επενδυτές για το μετοχικό τους κεφάλαιο στο LinkedIn.
Τα ερωτήματα αυτά ήταν τα εξής:
-
Πως θα υπάρξει μεγαλύτερη ανάπτυξη της εταιρείας;
-
Πρέπει το κοινωνικό μέσο να αλλάξει τα κόστη υπηρεσιών του;
-
Να προσπαθήσει να πουλήσει τις υπάρχοντες υπηρεσίες του σε νέους πελάτες ή να στοχεύσουν στην γεωγραφική εξάπλωση;
-
Να επενδύσουν σε νέες υπηρεσίες για τους υπάρχοντες πελάτες;
-
Να προβούν σε εξολοκλήρου αλλαγή της πολιτικής ανάπτυξης;
Τώρα με την εξαγορά της εταιρείας από την Microsoft, δεν έχει τόσο σημασία αν ο Weiner μπορεί η θα μπορέσει να απαντήσει τις παραπάνω ερωτήσεις, αλλά αν η κίνηση αυτή καλύπτει τα 4 κριτήρια επιτυχής εξαγοράς.
Σύμφωνα με τον Peter Cohan καθηγητή στρατηγικής επιχειρήσεων και επιχειρηματικότητας του κολεγίου Babson στην Μασαχουσέτη, η συμφωνία αυτή αποτυγχάνει να περάσει και τα 4 κριτήρια!
1.Η βιομηχανία των επαγγελματικών δικτύων δεν είναι ελκυστική
Αν η βιομηχανία των επαγγελματικών δικτύων, στην οποία το LinkedIn, είναι ο ηγέτης, ήταν κερδοφόρα τότε η εταιρεία θα έπρεπε να απολαμβάνει τα οφέλη της οικονομίας, σημειώνοντας κερδοφορία. Αντ’ αυτού όμως το LinkedIn, σημείωσε ζημίες της τάξεως των 2,9 δις για το 2015.
Ο καθηγητής Cohan, αναφέρει πως ο ίδιος ως χρήστης του LinkedIn, δεν βρίσκει τίποτα αξιόλογο από τις υπηρεσίες που απαιτούν πληρωμή και συμπληρώνει ότι δεν υπάρχουν πλεονεκτήματα που θα οδηγήσουν τους χρήστες να αναβαθμίσουν το προφίλ τους σε premium έκδοση.
2.Οι συγχωνεύσεις εταιρειών δεν εξασφαλίζουν θετικά αποτελέσματα
Σίγουρα η Microsoft, θα εκμεταλλευτεί τους 433 εκατομμύρια χρήστες του LinkedIn, για την προώθηση των προϊόντων της, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα επενδύσει και άλλα χρήματα για την ανάπτυξη του.
Στην ουσία, οι χρήστες που θα παρουσιάζουν τα projects, πάνω στα οποία δουλεύουν στα επαγγελματικά τους προφίλ, θα στοχεύονται αυτόματα από νέους αλγορίθμους που θα προωθούν τα προϊόντα της Microsoft που θα μπορούσαν να βοηθήσουν τον εργαζόμενο στην πραγματοποίηση της εργασίας του.
26,2 δις δολάρια όμως για την αύξηση της αγοράς στους επαγγελματικούς χώρους, είναι ένα μεγάλο ρίσκο, το οποίο δύσκολα θα κερδηθεί, όταν υπάρχει μεγάλη πιθανότητα οι χρήστες να θεωρήσουν ως spam τις συνεχείς προωθήσεις προϊόντων και να εγκαταλείψουν το LinkedIn.
3.Αρνητικά μηνύματα από τους οικονομικούς οίκους αξιολόγησης για την Microsoft
Ο οίκος Moody’s διέρρευσε ότι σκέφτηκε να αναθεωρήσει την αξιολόγηση του από τα ΑΑΑ που είναι τώρα για την Microsoft, μετά από αυτήν την αγορά λόγω αύξησης του χρέους της εταιρείας.
Η Microsoft, φαίνεται να πλήρωσε 26 φορές παραπάνω την πραγματική αξία του LinkedIn πραγματοποιώντας την ακριβότερη αγορά λογισμικού και διαδικτυακών υπηρεσιών της τελευταίας δεκαετίας.
4.Θα είναι δύσκολη η ενοποίηση των 2 εταιρειών
Ο Weiner παραμένει CEO, του LinkedIn, αλλά θα πρέπει να δίνει αναφορά στον CEO της Microsoft Nadella, χάνοντας έτσι το πρωταρχικό πλεονέκτημα των CEO που είναι η λήξη αποφάσεων. Στην πραγματικότητα λοιπόν δεν είναι πλέον CEO, αλλά ένα διευθυντικό στέλεχος που πρέπει να παίρνει έγκριση για τις κινήσεις του.
Στην ουσία λοιπόν τις αποφάσεις θα τις παίρνει η διοίκηση της Microsoft και δεν υπάρχουν πλέον εργαζόμενοι του LinkedIn, αλλά όλοι υπάγονται στην διοίκηση της Microsoft.
Η εξαγορά αυτή, προκάλεσε πολλές αντιδράσεις από αναγνωρισμένους οικονομικούς αναλυτές. Από την άλλη είναι δύσκολο κάποιος να κρίνει τον κολοσσό λογισμικού εδώ και χρόνια για τις κινήσεις του οι οποίες μέχρι τώρα τον έχουν οδηγήσει στην πρώτη θέση.
Δεν μένει παρά να περιμένουμε τον χρόνο να δείξει αν αυτή η εξαγορά οδηγήσει σε θετικά ή αρνητικά αποτελέσματα για την Microsoft.