Τα επίσημα στατιστικά στοιχεία δεν αφήνουν περιθώρια για αμφιβολίες. Το Pinterest είναι ένα παράθυρο ευκαιρίας για κάθε σύγχρονη Ελληνική επιχείρηση.

Το Pinterest έκανε την πρώτη εμφάνιση του στον χώρο των κοινωνικών δικτύων, μόλις το 2010. Έκτοτε η δημοφιλία του κινείται διαρκώς αυξητικά και σήμερα (έρευνα 2015) το Pinterest αγγίζει τα 100 εκατομμύρια χρήστες μηνιαίως!

Πρόκειται για την πλατφόρμα που ξεχωρίζει έναντι των άλλων κοινωνικών δικτύων (Facebook, Twitter, LinkedIn κλπ) κυρίως για 2 λόγους.Πρόκειται

1) Γιατί εκεί συχνάζουν οι   “shoppers”, το κοινό των social media που ξοδεύει τα περισσότερα χρήματα για αγορές μέσω ίντερνετ.

2) Γιατί το 79% του κοινού του αυτού είναι γυναίκες ηλικίας 25-54 (και μια αυξητική τάση εισόδου των ανδρών τα τελευταία 2 χρόνια)

Η φιλοσοφία του Pinterest & πώς λειτουργεί:

Σε αντίθεση με τους χρήστες του Facebook (που έχουν ως πρωταρχικό σκοπό να συνδεθούν με φίλους & να μάθουν τα νέα της ημέρας), οι χρήστες του Pinterest αξιοποιούν την πλατφόρμα για να αναζητήσουν εύκολα πληροφορίες για ένα ευρύ φάσμα  προϊόντων, υπηρεσιών & θεματικών ενοτήτων του ενδιαφέροντος τους. Πιο συγκεκριμένα, με το πάτημα μόλις ενός απλού κουμπιού, μπορούν να ακολουθήσουν:

  1. Άλλους χρήστες

  2. Θεματικές ενότητες του ενδιαφέροντος τους πχ. δημοφιλή δώρα, βίντεο, αθλητικά κ.ά διατροφή κ.ά (βλέπε εικόνα 1)

Εικόνα 1_Θεματικές ενότητες Pinterest στα Ελληνικά

3. Θεματικούς πίνακες του ενδιαφέροντος τους. Στην εικόνα 2 μπορείς να δεις τους         θεματικούς πίνακες του Business Mentor

Εικόνα 2_Θεματικοί πίνακες Business Mentor

 Επίσης με το πάτημα ενός κουμπιού (pinit button), μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα, μπορούν να αποθηκεύσουν στο προφίλ τους  ή να μοιραστούν με τους φίλους τους  φωτογραφίες (pin) άλλων χρηστών ή ενδιαφέροντα  pin (συνήθως υψηλής ποιότητας φωτογραφίες, infographics, quotes κ.ά) που ανακάλυψαν κατά την περιήγηση τους σε ένα website. Στην εικόνα 3 μπορείς να δεις ένα pin του Business Mentor, ενταγμένο στον θεματικό πίνακα Social Media Marketing.

Εικόνα 3_ Θεματικός πίνακας Social Media Marketing του Βusiness Mentor

 Το Pinterest συνδέει ανθρώπους με κοινά ενδιαφέροντα, πάθη, χόμπι, γούστα και αξίες. Κάθε Pin είναι μια ιδέα, μία συνταγή, μια έξυπνη ρήση, μια χιουμοριστική ατάκα κ.ά. Κάνοντας κλικ σε ένα pin, αυτό σε οδηγεί πάντα στο website από όπου πρωτοξεκίνησε.

Εικόνα 4_Ένα pin

Οι πίνακες (pin boards) είναι ο χώρος όπου οι χρήστες συλλέγουν και οργανώνουν (μέσα στο προφίλ τους) τα pins τους ανά θεματική κατηγορία. Ένας πίνακας μπορεί να εμφανίζεται ως δημόσιος (προσβάσιμος από όλους τους χρήστες) ή ιδιωτικός (προσβάσιμος μόνο από τις επαφές μας).  Κάθε πίνακας αποτυπώνει μια συγκεκριμένη κατηγορία ενδιαφέροντος (πχ. Ταξίδια, μαγειρική για χορτοφάγους κ.ά).

Έτσι όταν άλλοι χρήστες δουν αυτά τα pin και τα βρουν ενδιαφέροντα, μπορούν να ακολουθήσουν είτε τον χρήστη που τα δημιούργησε, είτε μόνο τον πίνακα του άμεσου ενδιαφέροντος τους, είτε να αποθηκεύσουν στον δικό τους πίνακα μόνο το pin που τους ενδιαφέρει.

Πώς να εγκαταστήσεις το pin it button:

Μπορείς να εγκαταστήσεις κι εσύ το δικό σου pin it button μέσω των Google Chrome επεκτάσεων πατώντας εδώ. Προσοχή! Φρόντισε η επέκταση να είναι του Pinterest και όχι κάποιου άλλου developer.

Αν άνοιξες την επέκταση,  απλά πάτησε «Προσθήκη» Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας το pin it button θα εγκατασταθεί στον browser σου (εικόνα 5) και αυτό σημαίνει πως είσαι έτοιμος να ξεκινήσεις να κάνεις  pin σε εικόνες και posts που σου αρέσουν!

 Εικόνα 5_Εγκατάσταση pin button

 Πλεονεκτήματα. Γιατί το Pinterest αποτελεί παρθένο έδαφος για τις Ελληνικές επιχειρήσεις.

Δίκαια θα αναρωτηθείς πως τα pins και οι πίνακες  μπορεί να ενδιαφέρουν τις Ελληνικές επιχειρήσεις. Μία ενδιαφέρουσα απάντηση εντοπίσαμε σε έρευνα του Shareholic.com σε 300.000 websites.

Σύμφωνα με αυτήν, το Pinterest έρχεται δεύτερο μετά το Facebook σε shares (στο Pinterest γνωστά ως pins) αφήνοντας πίσω με διαφορά, άλλα γνωστά κοινωνικά δίκτυα (όπως το Twitter, Linkedin, Youtube κ.ά). Τι μπορεί αυτό να σημαίνει για τις Ελληνικές επιχειρήσεις;

Πολύ απλά, πως το Pinterest έχει την μοναδική δυνατότητα να λειτουργήσει σαν πηγή άντλησης επισκεψιμότητας στο website των επιχειρήσεων που το αξιοποιούν!

Ειδικά δε, αυτών με εξαγωγικό προσανατολισμό (χωρίς να υποτιμούμε τις δυνατότητες ανάπτυξης και εντός των ελληνικών συνόρων, καθώς σιγά σιγά το Pinterest κερδίζει δημοφιλία και στο Ελληνικό κοινό. Μια διαπίστωση που στηρίζουμε σε εμπειρικά δεδομένα, καθώς δυσκολευτήκαμε να εντοπίσουμε Ελληνικές έρευνες)

Η στρατηγική σημασία του Pinterest αποκτά νέα διάσταση αν αναλογιστεί κανείς έρευνα της δημοφιλούς πλατφόρμας emarketer.com που πρoβλέπει ότι το 2019, το Pinterest θα κινηθεί με μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης (αύξησης των χρηστών του) ακόμη κι έναντι του Facebook!

Όλα τα παραπάνω έχουν την ιδιαίτερη σημασία τους, αλλά ίσως σε αυτό που θα έπρεπε να εστιάσουν κυρίως οι Ελληνικές επιχειρήσεις, προκειμένου να αποκτήσουν ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, είναι κάτι άλλο.

Πρόκειται για ένα καλά κρυμμένο μυστικό των έμπειρων marketer του εξωτερικού, που αξιοποιούν το μέγιστο των δυνατοτήτων του Pinterest. Ποιο είναι αυτό;

Σε αντίθεση με το Facebook που συλλέγει δεδομένα με βάση αυτά που γράφουν και αποτυπώνουν ως συναισθήματα οι χρήστες στο timeline τους (affinity database), το Pinterest συλλέγει δεδομένα με βάση τις πραγματικές αναζητήσεις των χρηστών του (intentions database) .

Για να γίνει πιο εύκολα κατανοητή η διαφορά μεταξύ της affinity database & της intentions database ας δούμε ένα παράδειγμα.

Ένας χρήστης του Facebook που ενδιαφέρεται για την αγορά αυτοκινήτου δείχνει με likes & shares στο timeline του, καθ΄όλη τη διάρκεια ενός έτους,  μια ιδιαίτερη προτίμηση (affinity database) σε αυτοκίνητα πολυτελείας τύπου Mercedes & BMW.

Αυτό όμως δεν σημαίνει απαραίτητα πως είναι σε θέση να αγοράσει αυτά τα αυτοκίνητα. Έτσι όταν μια επιχείρηση ανατρέξει σε αυτά τα στατιστικά δεδομένα του Facebook (μέσω του Ad Manager) δεν θα έχει μια ρεαλιστική αποτύπωση των προθέσεων του χρήστη.

Αντίθετα αν ο ίδιος χρήστης αξιοποιήσει το Pinterest, το (υποτιμημένο αυτό) κοινωνικό δίκτυο θα συλλέξει μόνο εκείνα τα δεδομένα που αφορούν τις πραγματικές αναζητήσεις και προθέσεις του χρήστη (intentions database) έτσι ακριβώς όπως αποτυπώνονται μέσα από τις αναζητήσεις του και μάλιστα σε ρεαλιστικό χρόνο ( διάστημα λίγων ημερών ή μηνών).

Μειονεκτήματα. Το εξής ένα.

Σαν αντίλογο στα παραπάνω, θα μπορούσε κανείς να αναφέρει πως το Pinterest θεωρείται υποτιμημένο από τους διαφημιστές παγκοσμίως, κυρίως γιατί με την τρέχουσα δομή του,  δύσκολα μπορεί ένα επαγγελματίας να υπολογίσει την επιστροφή της επένδυσης του (ROI).

Κατά την άποψη μου όμως αυτό δεν ενδιαφέρει ιδιαίτερα τους Έλληνες επιχειρηματίες, καθώς η υπηρεσία Pinterest Ad Manager (ο τρόπος να διαφημιστεί κάποιος στο Pinterest) προσφέρεται αποκλειστικά και μόνο στις ΗΠΑ & το Ηνωμένο Βασίλειο.

(Update 04/11/21 : Το Pinterest ενεργοποίησε τους διαφημιστικούς λογαριασμούς και στην Ελλάδα). Αυτό όμως μπορεί να θεωρηθεί σαν ένα ακόμη “παράθυρο ευκαιρίας” καθώς αφήνει περιθώρια στους Έλληνες επιχειρηματίες να «χτίσουν θέση» σε μια σχετικά παρθένα (niche) αγορά που δεν ζητά χρήματα από αυτούς.

Αυτό βέβαια προϋποθέτει και κάποιες σοβαρές αλλαγές και από την πλευρά του Pinterest σε θέματα πολιτικής διαφημίσεων, αλλά όπως αναφέρει πρόσφατο άρθρο της The Wall Street Journal, ήδη η ηγεσία του Pinterest δείχνει να αντιλαμβάνεται την αδυναμία αυτή και  κινείται προς αυτήν την κατεύθυνση.

Αν θέλεις να μάθεις περισσότερα για το  Pinterest, το Business Mentor δημιούργησε ένα infographic με συνοπτική πληροφόρηση για το πώς να κάνει κάποιος το Pinterest πιο ελκυστικό στο κοινό του και πιο αποδοτικό για την επιχείρηση του.

Καλή επιτυχία!

Digital Marketing: Κάνε τα social media, σύμμαχο της επιχείρησης σου.