Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το 2016 είναι μια εξαιρετική χρονιά για το Snapchat. Αυτό έχει αναγκάσει το Facebook, να το παρακολουθεί προσεκτικά και να μελετάει τις νέες δυνατότητες που συνεχώς προστίθενται σε αυτό. Ταυτόχρονα το Snapchat, επιχειρεί να περάσει από ένα social media με εφήμερο περιεχόμενο, σε μια πλατφόρμα με διαφορετικές δυνατότητες προώθησης επιχειρησιακών αναγκών, ώστε να ανταγωνιστεί επί ίσοις όροις τον βασιλιά των κοινωνικών δικτύων, το Facebook.

Ας δούμε ξεχωριστά τις κατηγορίες που ανταγωνίζονται τα 2 social media και ποιος τελικά επικράτησε:

1. Κοινό

 Δεν υπάρχουν ακόμα εξακριβωμένα στοιχεία για τους χρήστες του Snapchat. Αδιαμισβήτητα όμως, στον τομέα των μηνιαίων ενεργών χρηστών δεν υπάρχει κανείς που μπορεί να ανταγωνιστεί το Facebook, με 1,65 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες. Το Snapchat, αναφέρει ότι έχει 100 εκατομμύρια χρήστες μηνιαίως.

Νικητής: Facebook

 2. Νεανικό κοινό

 Το Snapchat, έγινε ευρέως γνωστό, λόγω της απήχησης του στο νεανικό κοινό. Παρά την εξέλιξη του παραμένει ελκυστικό σε κοινό ηλικιών μεταξύ 13-24 ετών. Μάλιστα αυτό το κοινό αποτελεί το 60% των επισκεπτών του. Επίσης το Snapchat, ανακοίνωσε πως καθημερινά το 41% των επισκέψεων του αφορά το ηλικιακό κοινό μεταξύ 18-34.

Αντίθετα, παρότι το Facebook είναι το δημοφιλέστερο social media, φαίνεται να χάνει την ελκυστικότητα του για το νεανικό κοινό και να αποκτάει γηραιότερους χρήστες. Από το 2012 έως το 2015 παρατηρήθηκε αύξηση κατά 46% των προφίλ χρηστών ηλικίας 45-54, ενώ αντίθετα μείωση κατά 25% στα προφίλ χρηστών ηλικίας 13-17 στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής.

Η νέα πραγματικότητα, όπου οι γονείς των νέων έχουν πλέον προφίλ στο Facebook, έχει οδηγήσει τους νέους χρήστες να αισθάνονται ότι παρακολουθούνται και αναζητούν άλλες πλατφόρμες για να εκφράζουν αυτά που θέλουν, ελεύθερα. Φυσικά αυτό δεν σημαίνει, ότι έχουμε εγκατάλειψη του Facebook από τις νέες γενιές, αλλά μείωση του περιεχομένου που δημοσιεύουν και προτίμηση σε πλατφόρμες όπως το Snapchat και το Instagram.

Νικητής: Snapchat

3. Εφήμερο Περιεχόμενο

 Εδώ είμαστε σίγουρα στο πεδίο του Snapchat. Αυτή η λειτουργία του είναι που το έκανε γνωστό στο κοινό. Το περιεχόμενο στο Snapchat, έχει διάρκεια ζωής 24 ώρες. Έτσι οι χρήστες προτιμούν να είναι πολύ περισσότερη ώρα, και πολύ περισσότερες φορές συνδεδεμένοι ημερησίως, ώστε να μην χάσουν τις δημοσιεύσεις από κάποιον φίλο τους ή από διάσημους που ακολουθούν.

Το Facebook, φαίνεται πως αναγνωρίζει την δύναμη του εφήμερου περιεχομένου και ανακοίνωσε ότι προσθέτει την λειτουργία μυστικών συνομιλιών στο Messenger. Η  λειτουργία αυτή, δίνει στον  χρήστη την δυνατότητα θα επιλέγει για πόση ώρα θα παραμείνει το μήνυμα ορατό στον παραλήπτη του.

Νικητής: Snapchat

4. Engagement

Μπορεί το Snapchat να κέρδισε μεγάλα ποσοστά engagement, με το εφήμερο περιεχόμενο, αλλά ακόμα είναι πολύ νωρίς για να μπορεί κάποιος να κερδίσει το Facebook με τους τόσους πολλούς χρήστες.

Σύμφωνα με το eMarketer, στις ΗΠΑ οι ενήλικοι ξοδεύουν ημερησίως 22 λεπτά στο Facebook, αριθμός που θα φτάσει τα 23 λεπτά σύμφωνα με τις προβλέψεις έως το 2018. Το ποσοστό engagement για το Facebook είναι ψηλό και παρουσιάζει ανοδικές τάσεις μέσω των κινητών συσκευών, όπως φαίνεται στο παρακάτω διάγραμμα, αλλά δεν φαίνεται να παρουσιάζει ιδιαίτερη ανάπτυξη μελλοντικά.

Το Snapachat, ισχυρίζεται πως το 54% των χρηστών του αλληλοεπιδρά με την εφαρμογή καθημερινά. Επίσης οι κάτοχοι κινητών συσκευών με λογισμικό iOS, περνάνε 18 λεπτά ημερησίως στο Snapchat, κάτι το οποίο μας δείχνει ότι η μάχη του engagement, μεταξύ των 2 social media, σύντομα θα κορυφωθεί.

Νικητής: Facebook

5.  Διασκέδαση

Πολλοί χρήστες δεν βρίσκουν πλέον το Facebook, τόσο διασκεδαστικό όσο στο παρελθόν. Από την άλλη μεριά το Snapchat, προσπαθεί αρκετά να αντιμετωπιστεί ως ένα social media, που οι επιχειρήσεις θα το δουν σοβαρά για να προωθήσουν το brand τους. Πράγμα το οποίο είναι δύσκολο προς το παρόν σε μια πλατφόρμα που πλήθος δημοσιεύσεων αφορά χρήστες που μετατρέπουν το πρόσωπο τους σε σκυλίσια φάτσα, βρέχονται με εικονικό νερό ή φοράνε εικονική μάσκα του προσώπου του Leonardo DiCaprio!

Νικητής: Snapchat

6. Εταιρικό Περιεχόμενο

Το Facebook, είναι αυτό που πρώτο εισήγαγε την προώθηση εταιρικού περιεχομένου στα social media. Πλέον είναι πλήρως οργανωμένο, ώστε να μοιράζει στους χρήστες εταιρικό περιεχόμενο που θα τους κρατάει ενημερωμένους για τις εξελίξεις στην αγορά και για νέα προϊόντα. Το ίδιο το Facebook, δημιουργεί συνεχώς νέες δυνατότητες που εξυπηρετούν τις επιχειρήσεις για να προωθούν τα προϊόντα η υπηρεσίες τους, με το αζημίωτο φυσικά.

Ακριβώς η παραπάνω πολιτική που έχει επιλέξει το Facebook, δίνοντας βάση στα χρηματικά κέρδη και μειώνοντας συνεχώς τις οργανικές εμφανίσεις δημοσιεύσεων έχει κάνει το Facebook λιγότερο αποτελεσματικό για εταιρείες που δεν διαθέτουν κάποιο budget διαφήμισης για τις δημοσιεύσεις τους στο συγκεκριμένο social media.

Από την άλλη το Snapchat, προσπαθεί να φέρει την επανάσταση στο εταιρικό περιεχόμενο, παρουσιάζοντας την πλατφόρμα η οποία είναι έτσι σχεδιασμένη ώστε ο χρήστης να βλέπει οτιδήποτε σχετικά με τα ενδιαφέροντα του, χωρίς αυτό να καλύπτεται από άλλες πληρωμένες αναρτήσεις οι οποίες δεν τον ενδιαφέρουν.

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως οι επιχειρήσεις είναι έτοιμες να κινηθούν προς το Snapchat, το οποίο δεν έχει δοκιμαστεί σε αυτόν τον τομέα, ώστε να υπάρχουν εξακριβωμένα αποτελέσματα ότι δουλεύει έτσι όπως ισχυρίζεται. Πάντως ο τόσο στοχευμένος διαμοιρασμός περιεχομένου είναι κάτι που σίγουρα αναμένεται από τις επιχειρήσεις μελλοντικά και σίγουρα θα τις προσελκύσει σε μεγάλο βαθμό.

Οι δύο πλατφόρμες παρουσιάζουν λοιπόν, πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα όταν αναφερόμαστε σε εταιρικό περιεχόμενο, αλλά το Facebook παραμένει στην κορυφή λόγω του ότι προς το παρόν έχει εδραιωθεί στο μυαλό επιχειρήσεων και καταναλωτών ως το κορυφαίο social media, αναβαθμίζεται συνεχώς και προσφέρει πολλά και αξιόπιστα στατιστικά, πράγμα ιδιαίτερα χρήσιμο στους marketers.

Νικητής: Facebook

7. Βίντεο

Εδώ έχουμε σίγουρα την μεγαλύτερη μάχη ανάμεσα στα 2 social media, αλλά και την πιο ενδιαφέρουσα.

Το Snapchat μετράει 10 δισεκατομμύρια views σε βίντεο καθημερινά, ενώ το Facebook με τα τελευταία στατιστικά να προέρχονται από τον περασμένο Νοέμβριο, μετράει 8 δις views αντίστοιχα. Το πεδίο των βίντεο, είναι ένας χώρος που και τα δύο κοινωνικά δίκτυα μάχονται να πετύχουν, διότι είναι πολύ πιθανό αυτό να κρίνει τον νικητή.

Το περιεχόμενο με βίντεο συνεχώς αυξάνεται και δεν αναμένεται αυτή η αύξηση να σταματήσει σύντομα, με τις δύο πλατφόρμες να παρουσιάζουν ξεχωριστά η καθεμία τα δικά της πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα σε αυτόν τον τομέα.

Το Facebook αναγνωρίζοντας την θέληση των χρηστών για δημοσιεύσεις με βίντεο έχει αυξήσει τον αριθμό των βίντεο χρηστών έναντι των εταιρικών βίντεο διαφήμισης στις αρχικές σελίδες των χρηστών. Επίσης πρόσφατα, προστέθηκε η νέα υπηρεσία Facebook 360 βίντεο, με σκοπό να πετύχει περαιτέρω ικανοποίηση των χρηστών.

Το Snapchat με την σειρά του βλέποντας τα καθημερινά views σε βίντεο να εκτοξεύονται από τα 2 δις ημερησίως το πρώτο τρίμηνο του 2015 σε 10 δις σήμερα, έχει αρχίσει να επενδύει πολλά σε προσπάθειες για να κρατήσει αυτήν την ραγδαία ανάπτυξη σε υψηλούς αριθμούς, προσθέτοντας συνεχώς νέες δυνατότητες και επιλογές προς τις επιχειρήσεις για να εισέλθουν και αυτές με δικά τους βίντεο στο κοινωνικό δίκτυο.

Οι πολλές δυνατότητες που προσφέρονται στους χρήστες των κινητών συσκευών για την δημιουργία βίντεο είναι ένα πολύ ισχυρό όπλο για περιεχόμενο που θα ελκύει κοινό και θα αυξάνει το engagement.  Επίσης το ζωντανό βίντεο, είναι το μεγάλο στοίχημα για το Snapchat ώστε να διατηρήσει το engagement με τους χρήστες του, αλλά και να προσελκύσει εταιρείες να το εμπιστευτούν.

Προς το παρόν το Facebook, διατηρεί τα ηνία σε αυτόν τον τομέα, αλλά η μάχη των δυο κοινωνικών δικτύων κρίνεται ενδιαφέρουσα και χωρίς κανένα να έχει την σιγουριά ότι θα επικρατήσει άνετα.

Νικητής: Facebook

8. Διαφήμιση

Εδώ θα λέγαμε ότι έχουμε μια άνιση μάχη μεταξύ Facebook και Snapchat. Το Facebook, έχει εδραιωθεί εδώ και καιρό σε αυτόν τον τομέα, προσφέροντας πάρα πολλές δυνατότητες προς τις επιχειρήσεις ώστε να διαφημιστούν. Υπολογίζεται ότι θα υπάρχει αύξηση κατά  50% των ενεργών διαφημιζόμενων σε ένα χρόνο από τώρα, με τις ήδη υπάρχοντες εταιρείες που διαφημίζονται, να αγγίζουν τα 3 εκατομμύρια.

Το Facebook, έχει χτίσει εργαλεία τα οποία βοηθούν τις εταιρείες να στοχεύσουν ακριβώς το κοινό το οποίο θέλουν και με την βοήθεια του canva, είναι πολύ ευκολότερο πλέον για τους marketers να δημιουργήσουν ελκυστικά σχέδια για το κοινό.

Από την άλλη, το Snapchat βρίσκεται ακόμα σε νηπιακό στάδιο στον τομέα της διαφήμισης. Παρόλα αυτά δεν μπορεί να αγνοηθεί ότι οι διαφημίσεις μέσω Snapchat, πετυχαίνουν ήδη 5 φορές μεγαλύτερο click through rate(ctr) σε σχέση με άλλες πλατφόρμες!

Το Snapchat, επικεντρώνει το ενδιαφέρον του στα βίντεο για την ανάπτυξη του διαφημιστικού του τομέα και υπόσχεται πως σύντομα θα προσφέρει περισσότερα στατιστικά στις επιχειρήσεις για να ελέγχουν την πρόοδο των διαφημιστικών τους καμπανιών.

Αυτήν την στιγμή πάντως, η διαφήμιση είναι ένας τομέας, στον οποίο το Facebook επικρατεί άνετα και με διαφορά.

Νικητής: Facebook

Συνολικά λοιπόν, το Facebook επικρατεί προς το παρόν έναντι του Snapchat, αλλά η ραγδαία ανάπτυξη του δεύτερου μέσα σε ένα έτος μας αφήνει υποσχέσεις για μια μεγάλη μάχη μεταξύ τους στο μέλλον.

Το ότι το Snapchat, έχει καταφέρει μόλις σε 2 χρόνια παρουσίας να υπάρχουν τομείς στους οποίους ανταγωνίζεται το Facebook, είναι ένα γεγονός που δεν μπορεί να μας αφήσει αδιάφορους και να αγνοήσουμε τις δυνατότητες του για ανάπτυξη.

Σύμφωνα με το eMarketer, το Snapchat αναμένεται να ξεπεράσει σε χρήστες στις ΗΠΑ το twitter και το Pinterest, αγγίζοντας τους 54,6 χρήστες στο τέλος του έτους και σημειώνοντας ανάπτυξη της τάξης του 27,2%.

Παρά λοιπόν την επικράτηση του Facebook, δεν μπορούμε παρά να παραδεχτούμε την εντυπωσιακή εξέλιξη του Snapchat, η οποία παραδίδει μαθήματα για το πως μια πλατφόρμα μπορεί να προσελκύσει κοινό, να αυξήσει το engagement μαζί του και να παρέχει δημιουργικό περιεχόμενο.

Digital Marketing: Κάνε τα social media, σύμμαχο της επιχείρησης σου!