Yahoo: Τα 2 κομβικά λάθη που προκάλεσαν την κατάρρευση ενός κολοσσού!
Οι γενιές που άρχισαν τα πρώτα δειλά βήματα τους στο διαδίκτυο την δεκαετία του 90, θα θυμούνται την Yahoo ως το πρώτο website που επισκέπτονταν! Εκεί δημιουργήθηκαν τα πρώτα δωρεάν email και εκεί γνωρίσαμε τις τεράστιες δυνατότητες μια μηχανής αναζήτησης.
Για τους παραπάνω λόγους αυτός ο κολοσσός του διαδικτύου έφτασε να έχει αξία που άγγιζε τα 125 δις δολάρια. Πρόσφατα πουλήθηκε για 5 δις στην Verizon, λίγο πριν την οριστική του κατάρρευση.
Ποιοι λόγοι και ποιες ενέργειες οδήγησαν την πάλαι ποτέ αυτοκράτειρα Yahoo, λίγο πριν το κλείσιμο της;
Η Yahoo, ξεκίνησε από δύο απόφοιτους μηχανικούς του Στάνφορντ, τους Jerry Yang και David Filo, οι οποίοι δημιούργησαν έναν κατάλογο πληροφοριών για website, γεμάτο με Links, το οποίο και ονόμασαν «Jerry and David’s Guide to the World Wide Web» ! Το 1994, αυτός ο κατάλογος μετονομάστηκε σε Yahoo και στις 18 Ιανουαρίου του 1995 δημιουργήθηκε το γνωστό σε όλους μας domain yahoo.com !
Δεν θα συνεχίσω την λεπτομερή ιστορία της Yahoo, μέχρι την στιγμή που έφτασε στην πώληση. Άλλωστε ο σκοπός του άρθρου είναι να δούμε ότι ακόμα και οι μεγαλύτεροι CEO εταιρειών κολοσσών μπορεί να υποπέσουν σε καταστροφικά λάθη οδηγώντας σε δύσβατα μονοπάτια τις εταιρείες τους!
Τα δύο μεγαλύτερα λάθη, που προξενούν τρομερή εντύπωση σήμερα γνωρίζοντας τα μεγέθη των εταιρειών που θα αναφερθούν παρακάτω οδήγησαν από την πιθανή παντοκρατορία, στην καταστροφή! Ο CEO της Yahoo, Terry Semel, έμελλε να αποδειχθεί ο ένας από τους δύο ποιο μοιραίους διευθύνοντες συμβούλους της εταιρείας! Ο λόγος; Το 2002 η Yahoo έφτασε κοντά στην εξαγορά της Google, η οποία τότε δεν είχε καμία σχέση με τον παγκόσμιο ηγέτη που είναι σήμερα. Αφού έχασε αυτή την σημαντική ευκαιρία, ο Semel πέταξε ακόμα μία κομβική επιλογή το 2006 όταν μείωσε την πρόταση για εξαγορά του Facebook από το 1 δις δολάρια σε 850 εκατομμύρια. Ο Mark Zuckerberg, ο οποίος ήταν ήδη απρόθυμος να πουλήσει το Facebook, απέρριψε την μειωμένη προσφορά.
Ένας CEO, που ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους είναι αυτός που βλέπει μπροστά από τους άλλους. Ο Semel δεν εκτίμησε σωστά τις πιθανότητες εξέλιξης των δύο αναφερθέντων εταιρειών και αγνόησε την δυναμική που είχαν ήδη αναπτύξει. Απόδειξη ότι το Facebook σήμερα, έχει αξία κεφαλαιοποίησης 360 δις δολάρια και η Google είναι η πρώτη εταιρεία παγκοσμίως στον τομέα των ψηφιακών υπηρεσιών και όχι μόνο, ξεπερνώντας ακόμα και την Apple!
Το 2012 ήταν η ώρα της Marissa Mayer, να αναλάβει τα ηνία του γίγαντα που κατέρρεε. Την ώρα που οι ανταγωνιστές και κυρίως η Google ξόδευαν δισεκατομμύρια επενδύοντας σε νέες τεχνολογίες και στην εξαγορά πολλών υποσχόμενων startup εταιρειών, η Mayer είχε μια διαφορετική άποψη για την ανάπτυξη ξοδεύοντας εκατομμύρια δολάρια σε γεγονότα που θα ανέβαζαν την δημοφιλία της Yahoo, παρά σε κινήσεις που θα ενίσχυαν την τεχνολογική της επιρροή. Αμέτρητα πάρτι εκατομμυρίων δολαρίων που θύμιζαν ταινίες του Hollywood, δώρα στους εργαζόμενους όπως ένα iPhone 6 για όλους και χορηγίες σε εταιρείες που είχαν το δεκαπλάσιο τζίρο από την Yahoo είναι μερικά από τα γεγονότα που οδήγησαν στην εξαγορά από την Verizon.
Μένει λοιπόν απλά να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη της Yahoo, υπό την διοίκηση της Verizon.
Το παραπάνω παράδειγμα, είναι ένα από τα πολλά που μας θυμίζει το απλό ελληνικό ρητό: << ότι λάμπει, δεν είναι χρυσός >>. Μια επιχείρηση ανεξαρτήτου μεγέθους δεν μπορεί ποτέ να αφήνεται στην τύχη. Η πορεία μέχρι την κορυφή της επιτυχίας είναι εύκολη, συγκριτικά με το τι απαιτείται για να παραμείνει κάποιος στην κορυφή!
Σίγουρα δεν υπάρχουν ελληνικές επιχειρήσεις που αγγίζουν τα μεγέθη που έφτασε κάποτε η Yahoo, αλλά αυτό δεν έχει σημασία! Αν είσαι έτοιμος να ανοίξεις ακόμα και ένα μικρό κατάστημα στην γειτονιά σου, με οτιδήποτε προϊόντα ή υπηρεσίες έχεις επιλέξει να παρέχεις, να θυμάσαι ότι γίνεσαι ο κυβερνήτης ενός πλοίου, που είτε μικρό είτε μεγάλο, αν δεν φροντίσεις να είσαι συνέχεια στο τιμόνι του, παίρνοντας σημαντικές αποφάσεις είναι πολύ πιθανό να χτυπήσει στα βράχια!
Business Plan: Μετέτρεψε τις ιδέες σου σε ένα ρεαλιστικό επιχειρησιακό πλάνο!