Ο νέος αλγόριθμος της Facebook επηρεάζει σημαντικά τις επιχειρήσεις. Εδώ συνοψίσαμε 7 πράγματα που είναι απαραίτητο να γνωρίζουν. 

Νέος Facebook αλγόριθμος. Business Mentor

Στις 12 Ιανουαρίου 2018, ο Mark Zuckerberg, CEO του Facebook, ανακοίνωσε το τέλος του Facebook News Feed όπως το γνωρίζαμε ως σήμερα. Λίγους μήνες μετά, ήδη παρατηρούμε σημαντικότατες αλλαγές που κάθε επιχείρηση οφείλει να γνωρίζει.

Πιο αναλυτικά, αυτά είναι τα επτά σημεία που χρειάζεται να γνωρίζεις, για τις σημαντικές αλλαγές στη ροή ειδήσεων του Facebook:

1. Οι αναρτήσεις από επιχειρήσεις και διαφημιζόμενους, αξιολογούνται διαφορετικά από τις αναρτήσεις φίλων.

Το Facebook αποφασίζει ποια status updates/posts βλέπει ο χρήστης, και με ποια σειρά εμφανίζονται αυτά στη ροή ειδήσεών του. Αυτό γίνεται με βάση ένα σύστημα βαθμονόμησης για κάθε status update.

Επί του παρόντος, αυτός ο αλγόριθμος βελτιστοποιείται και ελέγχει επιπλέον παραμέτρους engagement, όπως τα”likes” των χρηστών, τα σχόλια, τα κλικς στις αναρτήσεις που μοιράζεται η επιχείρηση. Το Facebook δηλώνει πως με αυτόν τον τρόπο, επιδιώκει να βελτιστοποιήσει την εμπειρία των χρηστών.

Η αλήθεια όμως είναι, πως ήδη έχουν αρχίσει να εμφανίζονται κατά χιλιάδες σαν μανιτάρια, τα πρώτα έντονα παράπονα από χρήστες για την «φτωχοποίηση» του newsfeed τους.

Όπως ίσως θα έχεις παρατηρήσει κι εσύ στο news feed σου σαν απλός χρήστης, οι αναρτήσεις από οικογένεια και φίλους, έχουν πλέον προεξέχουσα θέση. Αυτό που είναι δύσκολο να διακρίνει κανείς, είναι πως οι αναρτήσεις από επιχειρήσεις και διαφημιζόμενους μειώθηκαν μέχρι και στο πενταπλάσιο.

 

2. Η επίδραση (των παραπάνω) στο post-engagement θα είναι καταστροφική

Υπολογίζουμε πως επί του παρόντος, ο μέσος όρος απήχησης (reach) για κάθε ανάρτηση μιας επιχειρηματικής σελίδας κυμαίνεται στα 2 με 5%. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι σήμερα, εάν 100 άτομα είναι followers της επιχείρησης σου, μόνο δύο με πέντε από αυτούς είναι πιθανόν να δουν κάποια από τις αναρτήσεις της επαγγελματικής σου σελίδας.

Έχουμε όμως κάθε λόγο να πιστεύουμε, πως αυτό το ποσοστό θα είναι μειούμενο με την πάροδο του χρόνου.

Καθώς ο Zuckerberg δηλώνει ότι το Facebook θα ήθελε τα περισσότερα updates να προέρχονται από φίλους των χρηστών, υπολογίζουμε ότι σταδιακά, επιχειρήσεις και διαφημιζόμενοι, θα χάσουν μέχρι και 80% σε απήχηση, clicks και engagement στις σελίδες τους. Κατά την άποψή μας, αυτό θα επιφέρει μία εκ νέου καταστροφική μείωση στο engagement των εταιρικών σελίδων, ανεξάρτητα από τα σταθερά φθίνοντα επίπεδα του engagement που αναφέρθηκαν παραπάνω (2-5%).

 

3. Ο χρόνος που οι χρήστες περνούν στο Facebook θα ελαττωθεί σημαντικά & οι τιμές των διαφημίσεων θα αυξηθούν κατακόρυφα.

Εάν το κοινό ξοδεύει λιγότερο χρόνο παρακολουθώντας posts με βίντεο χιουμοριστικού περιεχομένου και ψεύτικες ειδήσεις, είναι λογικό πως θα υπάρχει και μικρότερο απόθεμα διαφημιστικού χώρου προς αγορά.

Έτσι, εκτίμηση μας είναι πως επιχειρήσεις και διαφημιζόμενοι σε απόγνωση, θα καταφύγουν πιθανότατα στο να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα σε διαφημίσεις μέσω Facebook για να αναστήσουν την φθίνουσα οργανική απήχηση (organic post reach) των αναρτήσεών τους.

Ένα είναι σίγουρο. Ο συνδυασμός της μειωμένης προμήθειας διαφημίσεων και αυξημένου ανταγωνισμού μεταξύ των διαφημιστών, θα είναι σίγουρα κερδοφόρος για το…Facebook.  Οι νέες αλλαγές εκτιμούμε πως θα αυξήσουν τις τιμές των διαφημίσεων ακόμη περισσότερο.

 

4. Οι εταιρίες και τα μέσα που θα καταφύγουν σε ‘’δολώματα’’ για να κερδίσουν engagement, θα τιμωρούνται.

Πολλοί διαφημιζόμενοι προσελκύουν τους χρήστες στο περιεχόμενό τους, με προσφορές που υπόσχονται κωδικούς εκπτώσεων ή άλλα παρόμοια κέρδη. Συνήθως ζητούν από τους χρήστες να κάνουν like σε κάποια ανάρτησή τους, με σκοπό να ‘’κατασκευάσουν’’ τεχνητό engagement.

Σύμφωνα με το Facebook, τέτοιες τακτικές θα καταλήγουν σε υποβιβασμό του βαθμού αξιολόγησης της ανάρτησης. Σε ακραίες περιπτώσεις, ακόμη και μπλοκάρισμα του διαφημιστικού σας λογαριασμού.

Μην υποτιμήσετε την δύναμη του Facebook να μπλοκάρει τον λογαριασμό σας. Μπορεί να το κάνει μέσα σε λίγα λεπτά & θα είναι κάτι παραπάνω από απίθανο να σας τον ξανανοίξει ποτέ.

 

5. Τα comments και οι συζητήσεις αποκτούν μεγαλύτερη αξία

Η Facebook θεωρεί ότι ένα like σε κάποια ανάρτηση, είναι μία πράξη παθητική, και επομένως, αποτελεί ένα μειωμένης σημασίας δείκτη, για να χρησιμοποιηθεί για σκοπούς αξιολόγησης.

Η εταιρία σκοπεύει να βάλει σε προτεραιότητα αναρτήσεις με βάση την συζήτηση που αυτές πυροδοτούν. Για παράδειγμα, αναρτήσεις που απαιτούν μεγαλύτερης μορφής απαντήσεις και δίνουν χώρο για επακόλουθα σχόλια από τους φίλους/ followers της επαγγελματικής σου σελίδας, είναι ακριβώς το είδος των posts που θα αποδώσουν καλύτερα.

Κατά την εκτίμηση μας κάτι τέτοιο οδηγεί αναπόφευκτα στην εφαρμογή αντισταθμιστικών μέτρων.

Έτσι δεν θα αργήσουμε να δούμε επιχειρήσεις που μέχρι σήμερα διέθεταν μόνο Facebook pages, να επικοινωνούν πλέον με τους πιστούς χρήστες τους μέσω Facebook groups.

 

6. Οι χρήστες έχουν ακόμη την επιλογή να βλέπουν αναρτήσεις στην κορυφή του News Feed τους από τις σελίδες που ακολουθούν.

Οι χρήστες που επιθυμούν να δουν περισσότερα posts από σελίδες που ακολουθούν ή να βεβαιωθούν ότι βλέπουν αναρτήσεις από συγκεκριμένες σελίδες, μπορούν να ‘’κλικάρουν’’ στην επιλογή “See First”, στις Προτιμήσεις (Preferences) του News Feed.

Όπως είναι φυσικό, πολλές επιχειρήσεις ήδη ενημερώνουν τους Followers (αυτούς που έκαναν like) της σελίδας τους, για αυτήν την δυνατότητα.

 

7. Οι δυσαρεστημένοι χρήστες θα στραφούν σε άλλα κοινωνικά δίκτυα.

Δεν χρειάζεται να είναι γνώστης κανείς για να καταλάβει πως ο νέος αλγόριθμος του Facebook έχει ήδη δημιουργήσει πολλές δυσαρέσκειες.

Κατά την εκτίμηση μας, θα οδηγήσει πολλούς χρήστες σε άλλα κοινωνικά δίκτυα, όπως το Instagram, Pineterest, Twitter κλπ.

Έτσι, κρίνουμε ως σοφό για κάθε επιχείρηση, να προνοήσει και λάβει έγκαιρα τα μέτρα της, δημιουργώντας λογαριασμούς και σε άλλα κοινωνικά δίκτυα, στα οποία μέχρι σήμερα δεν είχε παρουσία.

 

Μερικές σκέψεις για κλείσιμο

Νωρίτερα αυτή τη χρονιά, ο Zuckerberg αναγνώρισε τη ζημιά που προκαλεί η κοινότητα του Facebook στον κόσμο, δηλώνοντας ότι “Το Facebook έχει πολλή δουλειά να κάνει” και μάλιστα, έθεσε ως προσωπική του πρόκληση για το 2018, τη βελτίωση του μέσου.

Απ΄ότι φαίνεται από την παραπάνω ανάλυση μας, αυτή η «βελτίωση» θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στην προσέγγιση του κοινού από τις επιχειρήσεις.

Δυστυχώς, το πρόσφατο σκάνδαλο της Cambridge Analytica βάζει το Facebook σε ακόμη δυσκολότερη θέση και καθιστά πλέον ακόμη πιο δύσκολο για τους επαγγελματίες του χώρου, να προβλέψουν τις εξελίξεις σε αυτό το δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο.

Ίσως αυτό αποτελεί το ορόσημο, που αναγκάζει τις επιχειρήσεις να αναθεωρήσουν τις τακτικές και τη στρατηγική τους στο marketing μέσω του Facebook.