Η Apple εφαρμόζει νέες δυνατότητες απορρήτου στο IOS 14. Πώς επηρεάζονται χρήστες, διαφημιστές και διαφημιζόμενοι στο Facebook. Τι μπορείς να κάνεις για να προετοιμαστείς.
Όλοι βιώσαμε την καταιγίδα πληροφόρησης της Facebook αναφορικά με τις αλλαγές που έρχονται στο iOS 14.
Σε αυτό το άρθρο θα προσπαθήσω να συνοψίσω τις μεγαλύτερες αλλαγές που έρχονται και τι χρειάζεται να κάνουν χρήστες, διαφημιστές και διαφημιζόμενοι για να προετοιμαστούν.
Λίγα λόγια για την νέα πολιτική απορρήτου της Apple και πώς επηρεάζει τους χρήστες του Facebook το IOS 14.
Καταρχήν ας ξεκαθαρίσουμε πως από τις αλλαγές που ανακοίνωσε η Apple για το λειτουργικό IOS 14 δεν θα επηρεαστεί μόνο η Facebook, αλλά και το Instagram, το Snapchat, το TikTok, το Pinterest και κάθε άλλη εφαρμογή που χρησιμοποιεί οποιοδήποτε είδος δεδομένων τρίτων, για τη συλλογή πληροφοριών σχετικά με τους χρήστες της.
Κάθε μία από αυτές τις εφαρμογές, σύμφωνα με τις οδηγίες της Apple, θα είναι πλέον υποχρεωμένη να ρωτά τους χρήστες εάν θέλουν να επιλέξουν ή να εξαιρεθούν από την παρακολούθηση από αυτήν την εφαρμογή. Με απλά λόγια, επαφίεται πλέον στην κρίση των ίδιων των χρηστών, αν θα επιτρέπουν σε εφαρμογές όπως η Facebook να καταγράφουν τα προσωπικά τους δεδομένα.
Παρακάτω, μια δοκιμαστική έκδοση της Facebook για να πάρεις μια ιδέα για την εμπειρία που θα έχουν μελλοντικά οι χρήστες του iphone (εικόνα 1)
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, μόνο το 35% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι θα συναινέσει στην παρακολούθηση του κινητού του. Ωστόσο το 59% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι θα επιτρέψει την παρακολούθηση (!) αν αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο η εφαρμογή θα μπορεί να του παρέχει περιεχόμενο προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις του.
Eπειδή η καταγραφή δεδομένων χρησιμοποιείται για την παράδοση εξατομικευμένου περιεχομένου στους χρήστες, τα άτομα που επιλέγουν να εξαιρεθούν, μπορεί να παρατηρήσουν ότι η ροή ενημερώσεων τους, θα γίνεται όλο και λιγότερο σχετική με την πάροδο του χρόνου.
Κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο να δούμε χρήστες να αντιστρέφουν την απόφασή τους και να ενεργοποιούν ξανά την παρακολούθηση, απλά για να βελτιώσουν την εμπειρία τους στις εφαρμογές που χρησιμοποιούν.
Τι κρύβεται πίσω από αυτήν την κίνηση της Apple και το IOS 14
To 2019 τα παράπονα των Ευρωπαίων χρηστών εις βάρος της Apple, πως παραβιάζει συστηματικά τους κανόνες GDPR, έπεφταν βροχή. Tην ίδια στιγμή, οι συζητήσεις γύρω από τη θέσπιση κανόνων προστασίας του απορρήτου των χρηστών είχαν αναθερμανθεί και στις ΗΠΑ.
Τα βαριά πρόστιμα της ΕΕ σε εταιρείες όπως η Google και η Facebook ήταν το καμπανάκι που προφανώς αφύπνισε την Apple.
Διορατική όπως πάντα η εταιρεία, διέκρινε τις αλλαγές που έρχονται και στο νομικό τοπίο των ΗΠΑ. Έτσι αποφάσισε να κινηθεί προδραστικά και να ορίσει την προστασία των χρηστών της ως τον ακρογωνιαίο λίθο του brand. Στις 14/12/20 η Apple ενημέρωσε και επίσημα κοινό και συνεργάτες για την νέα πολιτική απορρήτου.
Mε δεδομένο πως η Apple ελέγχει τα δεδομένα των χρηστών της (και του App Store σε συσκευές iOS), πλέον έχει τη δυνατότητα να εξαναγκάσει όλες τις εφαρμογές να συμμορφώνονται με τους όρους της. Έξυπνο, αν σκεφτείς πως αντί για τους νομοθέτες, παίρνει η ίδια η Apple την πρωτοβουλία και εφαρμόζει μια τιμωρητική πολιτική, που αλλιώς θα εφάρμοζε ο νομοθέτης για εκείνη (με ότι αυτό θα σήμαινε για το κύρος της εταιρείας).
Με αυτήν την προδραστική στρατηγική κίνηση, η Apple μπορεί πλέον να ισχυρίζεται ότι είναι ο προστάτης της ιδιωτικότητας των χρηστών, με ότι αυτό συνεπάγεται για τα έσοδα της εταιρείας (πολλοί χρήστες, ειδικά millennials & γενιά Ζ επιλέγουν κινητά με βασικό κριτήριο την ασφάλεια). Δεν ξεκαθαρίζει όμως με την ίδια θέρμη, τον τρόπο που θα χρησιμοποιεί η ίδια η εταιρεία τα δεδομένα των χρηστών της.
Γιατί αντιδρά η Facebook στο IOS 14
Όπως ήταν φυσικό, η κίνηση αυτής της Apple, προκάλεσε την έντονη αντίδραση της Facebook.
Με την νέα πολιτική απορρήτου της Apple, διαταράσσεται δραματικά το διαφημιστικό τοπίο (όπου κυρίαρχοι είναι η Facebook & η Google).
Η επερχόμενη αδυναμία της Facebook να καταγράφει τα προσωπικά δεδομένα και τις προτιμήσεις των χρηστών της Apple που χρησιμοποιούν εφαρμογές της Facebook, ακούγεται πως θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στην αποτελεσματικότητα των διαφημίσεων της Facebook, ειδικά στις αναπτυγμένες χώρες.
Δύο ανοιχτές δημοσιεύσεις της Facebook στην Wall Street Journal, είναι αρκετές για να καταλάβει κανείς την δύσκολη θέση στην οποία έχει περιέλθει η Facebook.
Στην πρώτη επιστολή (εικόνα 2) η Facebook ισχυρίζεται πως η κίνηση αυτή της Apple, θα επηρεάσει αρνητικά κυρίως τους μικρούς πελάτες της, τις μικρές επιχειρήσεις. Στην ίδια επιστολή μάλιστα, εμφανίζεται ως προστάτης των αδυνάτων και αναφέρει ενδεικτικά πως οι μικρές επιχειρήσεις κινδυνεύουν να δουν μείωση των πωλήσεων τους έως και 60%.
Στην δεύτερη επιστολή της (εικόνα 3), η Facebook ζωγραφίζει μια ακόμη πιο δυσοίωνη εικόνα. Ισχυρίζεται πως εξαιτίας της Apple, απειλείται η βιωσιμότητα των δημοφιλών (συνήθως) δωρεάν ισοτόπων.
Παρά τις προσπάθειες της Facebook’s φαίνεται πως η Apple δεν μετακινείται από την αρχική της απόφαση. Το tweet του Tim Cook, CEO της Apple, δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες.
Πώς το iOS 14 επηρεάζει τις διαφημίσεις Facebook και τι αντίκτυπο θα έχει στην Ελληνική διαφημιστική αγορά.
Οι συσκευές που θα επηρεαστούν από την πολιτική απορρήτου της Apple είναι κυρίως είναι αυτές που χρησιμοποιούν iOS 14, iPadOS 14, tvOS 14 ή μεγαλύτερες εκδόσεις. Αν υποθέσουμε ότι κάποια στιγμή όλες οι IOS συσκευές χρειάζεται να κάνουν αναβάθμιση, τότε εύκολα συμπεραίνει κανείς, πως μέχρι το τέλος του 2021, σχεδόν όλες οι IOS συσκευές θα τρέχουν με λογισμικό IOS 14 ή νεότερες εκδόσεις. Άρα η πολιτική απορρήτου της Apple θα είναι σε πλήρη ισχύ έως το τέλος του 2021.
Σύμφωνα με τα στατιστικά, περίπου 15% των Ελλήνων χρηστών αξιοποιούν το λειτουργικό σύστημα IOS (σε αντίθεση με τις ΗΠΑ όπου ο αριθμός των χρηστών αγγίζει το 85%). Αυτό μου επιτρέπει να συμπεράνω πως ο αντίκτυπος της Apple πολιτικής απορρήτου, στις διαφημίσεις Facebook, δεν θα είναι πολύ μεγάλος στην Ελληνική διαφημιστική αγορά.
Μια καλή είδηση για διαφημιζόμενους και διαφημιστικές εταιρείες, είναι πως το update σε IOS 14 και επάνω, δεν θα επηρεάσει καθόλου όσα καταγράφονται μέσω του Facebook pixel. Γι’ αυτές τις δύο κατηγορίες επαγγελματιών, ο καλύτερος τρόπος να αξιολογήσουν τον αντίκτυπο της πολιτικής της Apple στις Facebook διαφημίσεις τους, είναι να εξετάσουν σήμερα την κίνηση και τα έσοδα που έρχονται από IOS συσκευές.
Έτσι μπορούν να αξιοποιήσουν αυτά τα στατιστικά ως μέτρο σύγκρισης στο μέλλον. Γνωρίζοντας το ποσοστό των χρηστών που αξιοποιούν iOS συσκευές για να διαδράσουν σήμερα με τις διαφημίσεις μας, μπορούμε να υπολογίσουμε αναλογικά τον αντίκτυπο στις διαφημίσεις αυτές στο μέλλον.
Τώρα, το μεγάλο ερώτημα που τίθεται, είναι ποιοι θα νιώσουν τον μεγαλύτερο αντίκτυπο της περιοριστικής πολιτικής της Apple στο Facebook. Η απάντηση δεν είναι εύκολη, αλλά θα προσπαθήσω να είμαι όσο γίνεται πιο περιεκτική. Ο αντίκτυπος αυτός θα φανεί κυρίως σε:
- Σε όσους διαφημίζουν apps (θα υπάρχουν περισσότερες απαγορεύσεις στον αριθμό των καμπανιών και στα events tracking).
- Επειδή τα δεδομένα που θα λαμβάνει η Facebook από την Apple θα είναι ελλιπή, η Facebook θα αναγκαστεί να αναπτύξει στατιστικά μοντέλα. Τα μοντέλα αυτά θα δίνουν στους διαφημιστές εκτίμηση των αποτελεσμάτων των διαφημίσεων τους. Όμως, αυτές οι εκτιμήσεις δεν θα είναι τόσο αναλυτικές όσο γνωρίζαμε στο παρελθόν.
- Τα Custom audiences θα επηρεαστούν και πιθανότατα θα μειωθούν, καθώς δεν θα μπορούν να εντοπίσουν χρήστες iOS.
- Ο αλγόριθμος βελτιστοποίησης μετατροπών του Facebook θα γίνει λιγότερο αποτελεσματικός, καθώς τα νέα προεπιλεγμένα παράθυρα απόδοσης δεν έχουν τόσα δεδομένα να εξετάσουν.
Τι αλλάζει για διαφημιστές και διαφημιζόμενους
Για να προσαρμοστεί στις αλλαγές της Apple, η Facebook προχωρά στους ακόλουθους περιορισμούς για διαφημιστές:
- Για αυτούς που προωθούν apps ισχύει πλέον το ένας ad account ανά app
- Για διαφημίσεις apps ισχύουν μάξιμουμ έως 6 καμπάνιες και 5 ad sets ανά καμπάνια
- Για τις διαφημίσεις apps είναι προαπαιτούμενο να τρέχει ξεχωριστή καμπάνια για τους iOS 14 χρήστες
- Για apps tracking 14 events μάξιμουμ
- Καταργείται το παράθυρο απόδοσης 1ημέρας, 7ημερών ή 28ημερών (attribution window)
- Γενικότερα θα δούμε ελαφρώς μεγαλύτερες καθυστερήσεις στο reporting
- Σε ότι αφορά τους IOS χρήστες το reporting θα βασίζεται σε μαθηματικά μοντέλα και άρα δεν θα είναι τόσο ακριβές όσο στο παρελθόν.
- Το Facebook προειδοποιεί ότι οι διαφημιστές και διαφημιζόμενοι που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στο Audience Network, θα επηρεαστούν περισσότερο
- H Facebook θα επιτρέπει στους διαφημιζόμενους μόνο τον εντοπισμό έως 8 events (συμβάντα) ανά domain.
- Θα σου ζητηθεί να ταξινομήσεις τα 8 events (συμβάντα) με σειρά σπουδαιότητας. Αν δεν το κάνεις, θα το κάνει η Facebook για λογαριασμό σου.
- Αν καταγράφεις άλλα events πέρα των προκαθορισμένων 8 συμβάντων, αυτά τα ad sets θα τεθούν σε παύση.
- Εάν ο κύριος στόχος της διαφήμισης είναι η παρακολούθηση αγορών, δεν θα μπορείς να δεις ολόκληρη τη διαδρομή του πελάτη, παρά μόνο το συμβάν (event) αγοράς. Αυτό μπορεί να δυσκολέψει τον εντοπισμό προϊόντων με υψηλή εγκατάλειψη καλαθιού αγορών ή προϊόντων με πολλές προβολές.
- Custom, retargeting, and lookalike audiences πιθανόν να μειωθούν (ανάλογα με το πόσοι χρήστες IOS επέλεξαν την απόκρυψη των δεδομένων τους).
Τι χρειάζεται να κάνεις για να μετριάσεις τις συνέπειες του iOS 14 αν είσαι διαφημιστής ή διαφημιζόμενος
Είναι σχεδόν βέβαιο πως η Facebook θα προσπαθήσει να εφεύρει νέους μηχανισμούς, προκειμένου να ξεπεράσει τα εμπόδια της εφαρμογής των νέων κανόνων IOS.
Αυτά είναι τα 4 πράγματα που προς το παρόν προτείνει η Facebook σε διαφημιζόμενους και διαφημιστές:
- Επέλεξε σοφά τα 8 events που δικαιούσαι ανά domain.
- Ακολούθησε πιστά της οδηγίες της Facebook και κάνε domain verification στο Business Manager. Αν είσαι διαφημιστής και κάνεις verification για πελάτη σου, βεβαιώσου ότι το verification γίνεται στο Business Manager του πελάτη. Αν δεν κάνεις verification, δεν θα μπορείς να επεξεργαστείς τα conversion events.
- Εάν διαφημίζεις μια εφαρμογή (app) ή έχεις έσοδα από εφαρμογές που χρησιμοποιούν το Audience Network, χρειάζεται να ενημερώσεις αμέσως το κώδικα SDK, έτσι ώστε να συμμορφώνεται με τις πολιτικές διαφημίσεων του Facebook και της Apple με το iOS 14.
- Αν βλέπεις μεγάλες διαφορές στην απόδοση των διαφημίσεων σου και το αντέχει η τσέπη σου, δοκίμασε εργαλεία από τρίτους παρόχους όπως τα Wicked reports για αξιόπιστες αναφορές conversions. Η εν λόγω εταιρεία συλλέγει στοιχεία σε πρώτο βαθμό κατευθείαν από την Apple κι έτσι δεν επηρεάζεται από τους νέους IOS περιορισμούς στο Facebook.
Συνοψίζοντας
Οι αλλαγές της Apple με το iOS 14 αναμφίβολα θα χαροποιήσουν πολλούς χρήστες IOS συσκευών. Οι αλλαγές αυτές όμως θα έχουν κάποιες σημαντικές επιπτώσεις. Κυρίως σε διαφημιστές και διαφημιζόμενους του Facebook. Ειδικά στις μικρές επιχειρήσεις. Παρόλα αυτά, με δεδομένο πως στην Ελλάδα οι IOS χρήστες είναι μόλις το 15% του πληθυσμού, μια τέτοια μεγάλη αλλαγή δεν δείχνει να μπορεί να επηρεάσει δραματικά τις διαφημιστικές καμπάνιες διαφημιστών και διαφημιζομένων.