Η αύξηση των πωλήσεων μέσω Facebook προϋποθέτει μια επαγγελματική σελίδα, ένα πολύ μικρό budget (σε σχέση με τα παραδοσιακά μέσα προβολής) και μια δομημένη στρατηγική επικοινωνίας που βασίζεται σε ρεαλιστικά δεδομένα (και όχι σε διαισθητικές προβλέψεις) . Αν έχεις αυτά τα τρία, τότε ναι, είναι αλήθεια, με τη βοήθεια του Facebook μπορείς μέσα σε λίγες μέρες να έχεις τους πρώτους ενδιαφερόμενους πελάτες. 

 

Αν δεν έχεις ακόμη πειστεί για την χρησιμότητα μια Facebook Business Page, τα παρακάτω αξιόπιστα στατιστικά στοιχεία θα σε βοηθήσουν να καταλάβεις το γιατί. Για να γίνει μάλιστα πιο αντιληπτή η διάσταση τους, επέλεξα να σου παραθέσω ένα ρεαλιστικό παράδειγμα. Απομένει σε εσένα να αξιοποιήσεις αυτήν την συμπυκνωμένη γνώση προς όφελος της επιχείρησης σου. Το μόνο που χρειάζεται πλέον να θυμάσαι, είναι πως η θεωρία του Δαρβίνου, περί επιβίωσης των ειδών, έχει απόλυτη εφαρμογή ΚΑΙ στην επιχειρηματικότητα. (Δεν επιβιώνει ούτε ο πιο δυνατός, ούτε ο πιο έξυπνος, αλλά αυτός που προσαρμόζεται στις εξελίξεις της εποχής του)

 

Τι διαφορά έχει ένα Facebook προσωπικό προφίλ από μια Business Page;

 Σύμφωνα με το ίδιο το Facebook, (σε αντίθεση με ένα προσωπικό προφίλ που είναι για μη εμπορική χρήση και αντιπροσωπεύει μεμονωμένα άτομα) μια Business Page μοιάζει αρκετά με ένα προσωπικό προφίλ, αλλά προσφέρει μοναδικά εργαλεία για επιχειρήσεις, οργανισμούς κ.ά Ενδεικτικά, χωρίς κανένα κόστος οι επιχειρήσεις που διαθέτουν Business Page, αποκτούν την δυνατότητα να εμφανίζονται με τις αναρτήσεις τους στο News Feed (τοίχο) του χρήστη που έχει κάνει like στην σελίδα της επιχείρησης. Ουσιαστικά δηλαδή, αυτό που κάποτε στοίχιζε πανάκριβα στις επιχειρήσεις που έψαχναν τρόπους για να επικοινωνήσουν με το κοινό τους (μέσω δημοσιεύσεων σε εφημερίδες, περιοδικά, ραδιόφωνα κλπ) σήμερα προσφέρεται από το Facebook εντελώς δωρεάν!

 

5 πλεονεκτήματα της Facebook Fan (Business) Page

1. Xτίζεις Brand Loyalty & Δημιουργείς ευκαιρίες πώλησης (leads)

Κάθε επιχείρηση χρειάζεται Likes, αλλά αυτά δεν είναι από μόνα τους αρκετά για να χτίσει κανείς brand loyalty (αφοσίωση στην φίρμα) και να δημιουργήσει ευκαιρίες πώλησης (leads). Σήμερα πλέον, μέσω των μοναδικών εργαλείων που παρέχει μια Facebook Business Page, μια έξυπνη επιχείρηση δεν βασίζεται αποκλειστικά στα likes (γιατί πχ. αύριο μπορεί να “πέσει” το Facebook και τα likes να εξαφανιστούν εν μία νυκτί)  αλλά σε όσα μπορεί να καταφέρει μέσα από αυτά, όπως:

  • Να συλλέξει emails και άλλα στοιχεία των ενδιαφερόμενων και να χτίσει ισχυρούς δεσμούς επικοινωνίας μαζί τους.
  • να εντοπίσει (με δημογραφικά και γεωγραφικό κριτήρια που θα δούμε παρακάτω) παρόμοιους υποψήφιους πελάτες (lookalike audience) που είναι περισσότερο πιθανότερο να αγοράσουν τα προϊόντα/υπηρεσίες της επιχείρησης.

 

Παράδειγμα: Γνωστός Εκπαιδευτικός Οργανισμός με έδρα την Αθήνα και υποκατάστημα στην Θεσσαλονίκη, στο παρελθόν ξόδευε όλο το διαφημιστικό του budget στην προβολή των μεταπτυχιακών του προγραμμάτων, μέσω των παραδοσιακών μέσων προβολής, με στόχο να αυξήσει τις εγγραφές νέων σπουδαστών. Λόγω όμως της Ελληνικής κρίσης & των περιορισμών του budget, αδυνατούσε οικονομικά να επικοινωνήσει στο κοινό του, τα εξαιρετικά σεμινάρια και τα συνέδρια που υλοποιούσε καθ΄όλη τη διάρκεια του έτους. Το 2011, ο εκπαιδευτικός Οργανισμός έδωσε λύση στο πρόβλημα,  με την δημιουργία μιας  Facebook Business Page (ή Fan Page).  Επικοινωνώντας με συνέπεια μια σειρά από εκδηλώσεις που διοργάνωνε (μέσω των Facebook Events) κατάφερε να κάνει γνωστές τις δραστηριότητες του στο ευρύ κοινό, να χτίσει brand loyalty και να βρει νέους ενδιαφερόμενους, αυξάνοντας έτσι θεαματικά τον αριθμό  των συμμετεχόντων στις εκδηλώσεις του, αλλά εν κατακλείδι και των ενδιαφερόμενων για τα μεταπτυχιακά προγράμματα του Οργανισμού.


 

2. Αύξηση επισκεψιμότητας website & SEO

Για έναν ειδικό είναι πολύ εύκολο να διακρίνει ποιες επιχειρήσεις αξιοποιούν έξυπνα την Facebook Business Page τους. Ένα από τα κριτήρια αξιολόγησης, είναι και το πόσο συχνά η επιχείρηση αυτή οδηγεί τους χρήστες της στο website της, μέσω των post που δημοσιεύει. Ο λόγος είναι απλώς. Αυξάνοντας την επισκεψιμότητα του website της επιχείρησης, αυξάνονται οι πιθανότητες πώλησης σε άτομα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για το προϊόν/υπηρεσία της (εδώ παίζουν και άλλα κριτήρια όπως περιεχόμενο σελίδας, φιλικότητα χρήσης της σελίδας/landing page στην οποία θα οδηγηθούν οι χρήστες κ.ά.). Παράλληλα όμως, η ίδια επιχείρηση ενισχύει το SEO της και άρα την θέση της (ranking) στις δημοφιλείς μηχανές αναζήτησης (Google, Yahoo, κ.ά). Βλέπει εικόνα 1. 

Analytics επισκεψιμότητα από social media

Εικόνα 1. Πηγές επισκεψιμότητας website μέσα από τα Google Analytics

Παράδειγμα: Ξαναγυρνώντας στο παράδειγμα του Εκπαιδευτικού Οργανισμού, στο παρελθόν διέθετε ένα αδιάφορο website με χαμηλή επισκεψιμότητα που βρισκόταν στην θέση 1.477.432 των Ελληνικών site. Το 2011 το website ανανεώθηκε ριζικά και ξεκίνησε ανάμεσα στα άλλα, να φιλοξενεί αναλυτικά άρθρα για τις εκδηλώσεις του, αλλά και άλλα άρθρα καθηγητών και σπουδαστών του. Η στρατηγική επιλογή να δημοσιεύονται αυτά τα άρθρα στην Facebook Page της επιχείρησης και να οδηγούν με link στο website, αποδείχθηκε ιδιαίτερα αποτελεσματική, καθώς το website του οργανισμού βρέθηκε ανάμεσα στα 10.000 δημοφιλέστερα της Ελληνικής επικράτειας!


 

3.Χαμηλό διαφημιστικό κόστος

Ο καθένας μπορεί να δημιουργήσει μια Facebook Business Page με μηδενικό κόστος. Zero. Zip. Μια καλή cover photo και μερικά έξυπνα posts, είναι ότι χρειάζεται μια επιχείρηση για το ξεκίνημα του ταξιδιού της στον κόσμο του Facebook και αυτό, είναι σαφώς πολύ καλύτερο από το να μην διαθέτει καθόλου Facebook Business Page. Για τις διορατικές επιχειρήσεις, που θέλουν να προχωρήσουν ένα βήμα παραπάνω, υπάρχουν τα Facebook Ads (διαφημίσεις επί πληρωμή). Κορυφαίο χαρακτηριστικό τους κατά γενική ομολογία; Το πολλαπλάσια χαμηλότερο κόστος τους σε σχέση με τα παραδοσιακά μέσα προβολής (tv, radio, έντυπος τύπος κ.λ.π).

 

Παράδειγμα: Στο παρελθόν, ο προαναφερόμενος Εκπαιδευτικός Οργανισμός (με έδρα την Αθήνα και υποκατάστημα στην Θεσσαλονίκη), χρειαζόταν να επενδύσει μεγάλα διαφημιστικά budget, για να κάνει γνωστά τα μεταπτυχιακά του  προγράμματα του σε νέους ηλικίας 25-44 ετών σε όλη την Ελλάδα. Ενδεικτικά, μόνο τον μήνα Σεπτέμβριο (οπότε και γίνονται οι περισσότερες εγγραφές) το κόστος προβολής σε 2 ραδιόφωνα της Θεσσαλονίκης (5 σποτ την ημέρα επί 1 μήνα σε κάθε ραδιόφωνο) & ένα περιοδικό της πόλης (1 ολοσέλιδη), στοίχιζε το 2009 περίπου 3.000 με 5.000€. Αν υπολογίσει κανείς και την διαφημιστική δαπάνη του Οργανισμού για την προβολή του στην Αθήνα και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Ελλάδας,  τότε εύκολα μπορεί να υπολογίσει πως αυτή η επιχείρηση, για να έχει μια αρκετά ικανοποιητική διαφημιστική κάλυψη, ξόδευε για 1 μήνα προβολής της (!), κατά μέσο όρο 15.000€ με 20.000€! 

Με την εμφάνιση της Facebook Business Page (Fan Page) το 2007 και των Facebook Ads (2009), σιγά σιγά οι επιχειρήσεις  άρχισαν να ανακαλύπτουν πως χάρη στο Facebook, το κόστος προβολής μπορεί να μειωθεί δραματικά. Το 2011 ήταν η σειρά του εν λόγω Εκπαιδευτικού Οργανισμού να ανακαλύψει πως θα μπορούσε να πετύχει τα ίδια και ίσως καλύτερα αποτελέσματα από τα παραδοσιακά μέσα με ένα (συνολικό) διαφημιστικό budget που δεν ξεπερνούσε τα 1.500€!

Παρεμπιπτόντως, έτσι μπορεί να γίνει εύκολα αντιληπτό και γιατί πολλά παραδοσιακά μέσα, έκλεισαν κατά την περίοδο 2009-2012. Σε αντίθεση με όσα λέγονται και ακούγονται, η πτώση τους οφείλεται κατά την εκτίμηση μου στο έλλειμμα ανταγωνιστικότητας των μέσων αυτών και τις παθογένειες του Ελληνικού μιντιακού τοπίου. Η Ελληνική κρίση, απλά στάθηκε η αφορμή, για την επιτάχυνση των εξελίξεων.


 

4. Εξαιρετικά εργαλεία στατιστικής ανάλυσης (Facebook Insigths)

Οι αριθμοί ποτέ δεν λένε ψέματα και το Facebook επένδυσε έξυπνα σε αυτό. Εντοπίζοντας το αδύνατο σημείο των παραδοσιακών ΜΜΕ (που αδυνατούσαν να παρέχουν στους διαφημιζόμενους πελάτες τους, πληροφόρηση σε βάθος για τα ποιοτικά και άλλα χαρακτηριστικά του κοινού τους), το Facebook εγκαινίασε τα Facebook Insights (η υπηρεσία δεν παρέχεται στα προσωπικά προφίλ). Τι είναι τα Facebook Insights;

Πρόκειται για ένα εξαιρετικό εργαλείο στατιστικής ανάλυσης & παράθεσης πολύτιμων στοιχείων που μπορούν να φανούν χρήσιμα ακόμη και στον πλέον ανίδεο.  Ενδεικτικά, μέσα από τα Insights της Business Page της, μια επιχείρηση είναι σε θέση να γνωρίζει:

  • συγκριτικά στοιχεία για τα page Likes της
  • συγκριτικά στοιχεία για το engagement κάθε post
  • αναλυτικά στοιχεία για το προφίλ των επισκεπτών της σελίδας (τόπο προέλευσης, φύλλο, ηλικιακό group, κ.ά)

Αύξηση πωλήσεων μέσω Facebook: 5 πλεονεκτήματα & 1 παράδειγμα 

 

Εικόνα 2. Δείγμα αναφοράς από τα Facebook Insights

 

Παράδειγμα: Ξαναγυρνώντας στο παράδειγμα του Εκπαιδευτικού Οργανισμού, θυμίζω πως η επιχείρηση, για την προβολή των μεταπτυχιακών της προγραμμάτων στόχευε σε άτομα ηλικίας 25-44 ετών, (άνδρες-γυναίκες, κατοίκους τους μεγάλων αστικών κέντρων), που ενδιαφέρονταν να αναπτύξουν τις γνώσεις τους και να εξελιχθούν επαγγελματικά. Χάρη στην στα Insights της Business Page της επιχείρησης, σύντομα έγινε αντιληπτό κάτι που δεν είχε ποτέ περάσει από το μυαλό των αρμοδίων.  Πιο συγκεκριμένα, με βάση την στατιστική ανάλυση, διαπιστώθηκε πως πολλοί φίλοι της Facebook σελίδας του Οργανισμού προέρχονταν από μικρότερες πόλεις της Ελλάδας, όπως τα Γιαννιτσά, η Θήβα, η Καστοριά κ.ά. Πόλεις που μέχρι τότε ο Οργανισμός δεν είχε ποτέ προσεγγίσει διαφημιστικά (λόγω των περιορισμών του budget που αναφέρθηκε στο παράδειγμα 2). Το μόνο που έμενε, ήταν αυτό το στοιχείο να αξιοποιηθεί (θα δούμε πώς, στο παράδειγμα 5)


 

5. Προβολή σε στοχευμένο κοινό με ακρίβεια χειρουργικού νυστεριού

Όπως προαναφέρθηκε, χάρη στα μοναδικά εργαλεία του Facebook κάθε επιχείρηση, είτε είναι τοπική είτε με πολλά υποκαταστήματα σε όλο τον κόσμο, έχει την δυνατότητα να στοχεύσει στο κοινό που επιθυμεί, βάζοντας συγκεκριμένα δημογραφικά και γεωγραφικά κριτήρια. Η ακρίβεια της στόχευσης αυτής μοιάζει αρκετά με την ακρίβεια χειρουργικού νυστεριού.

Παράδειγμα: Ξαναγυρνώντας στο παράδειγμα του Εκπαιδευτικού Οργανισμού, θυμίζω πως η επιχείρηση, για την προβολή των μεταπτυχιακών της προγραμμάτων στόχευε σε άτομα ηλικίας 25-44 ετών, (άνδρες-γυναίκες), που ενδιαφέρονταν να αναπτύξουν τις γνώσεις τους και να εξελιχθούν επαγγελματικά. Υπήρχαν όμως 2 βασικά προβλήματα στο παρελθόν:

Α) Όπως αναφέρθηκε, ο Εκπαιδευτικός Οργανισμός αναγκαζόταν να περιορίσει την προβολή των μεταπτυχιακών του προγραμμάτων κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα (όπου υπήρχε και η μεγαλύτερη συγκέντρωση πληθυσμού). Αυτό συνέβαινε απλά γιατί ήταν οικονομικά αδύνατο και πρακτικά χρονοβόρο για τον Οργανισμό, να διαφημιστεί σε όλες τις υπόλοιπες πόλεις της Ελλάδας. Έτσι, η επιχείρηση απέκλειε άθελα της μια σημαντική μερίδα ενδιαφερομένων και λόγω των περιορισμών του budget της, δεν μπορούσε να κάνει κάτι γι αυτό. 

Β) Παρά τα τεράστια ποσά προβολής που δαπανούσε στο παρελθόν ο Εκπαιδευτικός Οργανισμός, αδυνατούσε να μετρήσει την αποτελεσματικότητα των διαφημιστικών μηνυμάτων του (λόγω της ίδιας της φύσης των παραδοσιακών μέσων μαζικής ενημέρωσης). Επίσης αδυνατούσε να προσδιορίσει με ακρίβεια από ποια ΜΜΕ προέρχονταν οι περισσότερες εγγραφές.

Το 2012 τα 2 παραπάνω προβλήματα βρήκαν την λύση τους μέσα από την Facebook Fan Page και ειδικότερα τα Facebook Ads. Έτσι: 

Α) Μέσω της Facebook Fan Page του Οργανισμού, σχεδιάστηκε μία πανελλαδική καμπάνια, στηριζόμενη σε ρεαλιστικά δημογραφικά (ηλικία, φύλο, ιδιαίτερες προτιμήσεις κοινού κ.ά) και γεωγραφικά (κάτοικοι 25 μεγαλύτερων πόλεων της χώρας ) κριτήρια. Επιπρόσθετα, μέσα από στατιστικά που αντλήθηκαν από τα Facebook Insights, (όπως αναφέρθηκε στο παράδειγμα 4) διαπιστώθηκε πως υπήρχαν ενδιαφερόμενοι από μικρότερες πόλεις όπως τα Γιαννιτσά, η Θήβα, η Καστοριά κ.ά Έτσι ο Οργανισμός συμπεριέλαβε στην στόχευση του και αυτές τις μικρές πόλεις με χειρουργική ακρίβεια.

Ουσιαστικά δηλαδή, πλήρωνε μόνο για τις πόλεις που ήθελε να εμφανιστεί η διαφήμιση της και όχι για το σύνολο της γεωγραφικής περιφέρειας ή το σύνολο της Ελληνικής επικράτειας. Δεν άργησε να δικαιωθεί, καθώς οι εγγραφές σπουδαστών από τις συγκεκριμένες πόλεις, ξεπέρασε κάθε προηγούμενο εκείνη την χρονιά. Η μεγάλη επιτυχία του εγχειρήματος ώθησε τον Οργανισμό να επανεξετάσει την στρατηγική του. Έτσι δύο χρόνια μετά, η καμπάνια επεκτάθηκε μέσω  του Facebook και σε συγκεκριμένες περιοχές των Βαλκανίων, με εξίσου εντυπωσιακά αποτελέσματα!


 

Συνοψίζοντας

Μια Facebook Business Page διαθέτει μοναδικά εργαλεία που επιτρέπουν σε μία επιχείρηση να προσεγγίσει το κοινό στο οποίο στοχεύει με την μέγιστη (για τα σημερινά δεδομένα) δυνατή ακρίβεια. H στόχευση αυτή επιτυγχάνεται κυρίως μέσα από τα Facebook Ads που απαιτούν πολλαπλάσια χαμηλότερο κόστος, σε σχέση με τα παραδοσιακά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Παράλληλα, μέσα από δοκιμασμένες πρακτικές, μία FB Business Page μπορεί να αυξήσει την επισκεψιμότητα του website και την θέση εμφάνισης της επιχείρησης στις μηχανές αναζήτησης.

Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με άλλες δυνατότητες που προσφέρει μια Facebook Business Page, επιτρέπουν στις επιχειρήσεις  να χτίσουν πίστη στην φίρμα τους (brand loyalty) και το σημαντικότερο, να δημιουργήσουν εξαιρετικές ευκαιρίες πώλησης, διευρύνοντας έτσι το πελατολόγιο και τους τζίρους τους.

 Σημαντική σημείωση: Συχνά συναντώ Μentees μας, που πιστεύουν ότι γνωρίζουν καλά τα Facebook ads & συνήθως εννοούν την προώθηση διαφήμισης μέσω του κουμπιού “Boost post” που βρίσκεται κάτω από κάθε post που ανεβάζουμε στην Facebook επαγγελματική σελίδα μας. Δυστυχώς όμως, η λειτουργία “boost post” δεν περιλαμβάνει πάρα πολλά από τα προνόμια  των Facebook ads. Έτσι, αν  το επιτρέπει ο προϋπολογισμός της επιχείρησης σου, σου συνιστώ ανεπιφύλακτα να επιλέξεις ένα επαγγελματία του είδους (όπως το Business Mentor Greece :)) και να μην πέσεις στην παγίδα των πειραματισμών. Το πιθανότερο είναι πως θα χάσεις πολύ χρόνο και στο τέλος θα τα παρατήσεις απογοητευμένος. Όχι γιατί δεν είσαι ικανός, αλλά γιατί τα Facebook ads απαιτούν άριστη γνώση του marketing,  A/B testing,  σημαντικό χρόνο ενασχόλησης  και κυρίως….επικαιροποιημένες γνώσεις στο social media marketing. Αν  δεν είσαι αποφασισμένος να αλλάξεις επάγγελμα και να γίνεις Social Media Marketer, δεν έχει νόημα να αφιερώσεις χρόνο, ενέργεια και πόρους.