Blog Post - Άρθρο

 

Marketing κλάδου υγείας Εξωτερικού vs Ελλάδας. Έρευνες, τάσεις & νέες προκλήσεις (infographic)

No Comments

 

Τα  στατιστικά του κλάδου υγείας που παρουσιάζονται σε αυτό το άρθρο, είναι αποκαλυπτικά των τάσεων που σύντομα προβλέπεται να κάνουν  την εμφάνιση τους  και στην Ελλάδα. Η χλιαρή έως αδιάφορη στάση των Ελλήνων επαγγελματιών του κλάδου υγείας, απέναντι στις προκλήσεις που γεννά η νέα τεχνολογία,  έχει την εξήγηση της, αλλά δεν αποτελεί δικαιολογία. Κράτος, επαγγελματίες του κλάδου υγείας και πελάτες/χρήστες του ίντερνετ καλούνται από κοινού, να αντιμετωπίσουν άγνωστες έως σήμερα προκλήσεις & να διορθώσουν επικίνδυνες στρεβλώσεις της αγοράς. 

 

Το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης του 2008, δεν έκανε εξαιρέσεις. Χτύπησε το ίδιο βάναυσα και τον ιατρικό κλάδο σε παγκόσμιο επίπεδο. Σε ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον, επαγγελματίες του κλάδου υγείας όλων των ειδικοτήτων, βρέθηκαν να χάνουν σημαντικό αριθμό πελατών και εσόδων.  Για να αντισταθμίσουν αυτήν την απώλεια, πολλοί εξ αυτών των επαγγελματιών, επέλεξαν να στραφούν στο ιντερνετικό marketing και τα κοινωνικά δίκτυα. 

Έτσι, σήμερα πάρα πολλοί επαγγελματίες υγείας  του εξωτερικού  αξιοποιούν αυτά τα μέσα κατά κόρον για την προβολή τους.

Τα παρακάτω στατιστικά (βλ. infographic) είναι αποκαλυπτικά των τάσεων σε χώρες όπως η ΗΠΑ. Τάσεις που σύντομα προβλέπουμε να κάνουν  έντονη την εμφάνιση τους  και  την Ελλάδα.

Marketing κλάδου υγείας _Business Mentor Greece

 

ΠΩΣ  ΣΥΜΠΕΡΙΦΕΡΟΝΤΑΙ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΆ ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΥΓΕΙΑΣ

Το 80% των χρηστών του ίντερνετ ψάχνει διαδικτυακά πληροφορίες για θέματα υγείας 

66% για ασθένειες

56% για ιατρική περίθαλψη

44% για γιατρούς

 

H Google επεξεργάζεται πάνω από ένα δισεκατομμύριο αναζητήσεις την ημέρα.  Ποσό 3 φορές επάνω από τον πληθυσμό των ΗΠΑ.

85% των μηνιαίων χρηστών χρησιμοποιούν την Google ως μηχανή αναζήτησης

81% των χρηστών  κλικάρουν σε διαφημιζόμενο link όταν ψάχνουν πληροφορίες σχετικές με την υγεία.

Οι αναζητήσεις για  θέματα υγείας στην Google έχουν αυξηθεί κατά 47% από την περασμένη χρονιά.

 

 

ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ Η ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ SOCAIL MEDIA ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΥΓΕΙΑΣ

Πως συμπεριφέρονται οι καταναλωτές υγείας_infograph Business Mentor

Νοσοκομεία

26% των νοσοκομείων στις ΗΠΑ χρησιμοποιεί τα social media (46%  Youtube, 64% Twitter, 84% Facebook, 12% Blog)

Γιατροί

Το 60% των γιατρών πιστεύει ότι τα social media βελτιώνουν την ποιότητα της φροντίδας που παρέχετε στους ασθενείς.

Καταναλωτές

Ένας στους τρεις καταναλωτές χρησιμοποιεί τα social media, όπως το Facebook, Twitter, Youtube και Online forums για θέματα υγείας.  Παρακολουθεί και  μοιράζεται πληροφορίες, συμπτώματα, απόψεις σχετικά με γιατρούς, φάρμακα, θεραπείες, ιατρικές συσκευές και πλάνα υγείας.

Το 45% των ατόμων ηλικίας 45-64 θα μοιραζόταν θέματα υγείας μέσω social media

Το 56% πιθανόν θα μοιραζόταν θέματα υγείας στα social media

Πάνω από τους μισούς χρήστες μεγαλύτερης ηλικίας είναι έτοιμοι να χρησιμοποιήσουν το internet, προκειμένου να διαχειριστούν θέματα υγείας και να επικοινωνήσουν με τους θεραπευτές τους.

Πάνω από το 80% των ατόμων ηλικίας 18 έως 24, είναι πιθανόν να μοιραστεί πληροφορίες για θέματα υγείας μέσω των social media και σχεδόν το 90% εμπιστεύεται τις πληροφορίες που βρίσκουν σε αυτά.

Ποιον εμπιστεύονται οι ασθενείς;

Όταν ρωτήθηκαν ποιον εμπιστεύονται από αυτούς που δημοσιεύουν θέματα σχετικά με την υγεία στα social media, απάντησαν:

  • Άλλους ασθενείς που γνωρίζουν: 46%

 

  • Άλλους ασθενείς που δεν γνωρίζουν: 25%

 

  • Νοσοκομείο: 55%

 

  • Γιατρό: 60%

 

  • Νοσηλευτή: 56%

 

Χρήση social media κινητών στον κλάδο υγείας_Βusiness Mentor

Τι μοιράζονται οι ασθενείς;

Ποσοστό ερωτηθέντων που πιθανόν θα μοιράζονταν θετική ή αρνητική εμπειρία:

Φροντίδα που έλαβαν σε νοσοκομείο ή ιατρική μονάδα:

44% = +

40% = –

Συγκεκριμένο γιατρό, νοσηλευτή ή πάροχο ιατρικής φροντίδας:

42% = +

35% = –

 

Το 41% δηλώνει πως τα social media θα επηρέαζαν την επιλογή του για συγκεκριμένο γιατρό, νοσοκομείο ή ιατρική μονάδα.

 

ΥΓΕΙΑ ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ

Από τους ενήλικες με κινητό τηλέφωνο, το 31% έχει ψάξει πληροφορίες σχετικά με θέματα υγείας. Ποσοστό διπλάσιο αν το συγκρίνει κανείς  με το 17% δύο χρόνια πριν.

Από τους ενήλικες με smartphone, ένας στους δυο το χρησιμοποιεί για πληροφορίες σχετικά με θέματα υγείας.

Το 19% των κατόχων smartphone έχει τουλάχιστον μια εφαρμογή υγείας στο τηλέφωνο του. Εφαρμογές άσκησης, διατροφής και βάρους είναι οι πιο δημοφιλείς.

Γυναίκες, ηλικίας κάτω των 50, με ανώτερη-ανώτατη μόρφωση και ετήσιο εισόδημα άνω των $75 χιλιάδων είναι πιο πιθανό να έχουν κατεβάσει μια εφαρμογή για θέματα υγείας.

 

Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΛΑΔΟΣ ΥΓΕΙΑΣ

Αντίθετα με ότι συμβαίνει στο εξωτερικό, δεν φαίνεται να συμβαίνει το ίδιο και στην Ελλάδα.  Οι λόγοι θα μπορούσαν να είναι πολλοί, αλλά όλοι υποθετικοί. Κι αυτό, γιατί στάθηκε αδύνατο να βρούμε μια ελληνική έρευνα που απαντά σε καίρια ερωτήματα όπως: «Πόσοι  Έλληνες επαγγελματίες του κλάδου της υγείας  διαθέτουν ιστοσελίδα και social media accounts”.  Αν μετράει η δική μας εμπειρία, με βάση μια μικρή έρευνα που “τρέξαμε”  το 2016, αλλά και την προσωπική επαφή με Mentees του κλάδου της υγείας, οι Έλληνες επαγγελματίες της υγείας, μόλις τα τελευταία 3-4 χρόνια άρχισαν να συνειδητοποιούν την σημασία του ίντερνετ. Ελάχιστοι όμως είναι αυτοί που αξιοποιούν τις δυνατότητες που προσφέρει το ίντερνετ σωστά. Μια «νεκρή» ιστοσελίδα  και ένας Facebook ή Linkedin λογαριασμός,  δεν αρκούν για  να φέρουν νέους πελάτες ή φήμη και αναγνωρισιμότητα, χωρίς δομημένη στρατηγική marketing.

Γιατί συμβαίνει αυτό; Κατά την άποψη μας,  όντας καλοί επαγγελματίες (στην πλειοψηφία τους) οι επαγγελματίες του χώρου της υγείας, κάνουν το αυτονόητο. Δίνουν όλη τους την βαρύτητα στην δουλειά τους (πχ. διαρκή επιμόρφωση, παρακολούθηση συνεδρίων, βελτιστοποίηση υπηρεσιών κλπ). Έτσι όμως  απομονώνονται και αφήνουν το περιθώριο σε «κακούς» επαγγελματίες που έξυπνα επενδύουν στο ίντερνετ (και όχι στην επιμόρφωση τους) να «βγουν μπροστά», ενώ δεν το αξίζουν. 

 Έτσι, δεν είναι λίγες οι φορές, που μέσα από προσωπική έρευνα, διαπιστώσαμε πως «μέτριοι» έως κακοί επαγγελματίες εμφανίζονται στις πρώτες θέσεις των οργανικών αναζητήσεων. Αντίθετα, επαγγελματίες υψηλού επιστημονικού κύρους, «χάνονται» στα αζήτητα των μηχανών αναζήτησης στην 2η , 3η  ή και 5η σελίδα (που σπάνια οι χρήστες του ίντερνετ μπαίνουν στον κόπο να ψάξουν), χάνοντας παράλληλα κι ένα σημαντικό αριθμό δυνητικών πελατών. 

Για να καταλάβει κανείς την πραγματική διάσταση του προβλήματος, αρκεί να σκεφτεί πως οι μηχανές αναζήτησης, δεν είναι άνθρωποι/δικαστές για να ξεχωρίσουν ένα καλό επαγγελματία από έναν κακό. Είναι ρομπομηχανές που χρησιμοποιούν μαθηματικούς αλγορίθμους.  Αξιολογούν δεδομένα με βάση προκαθορισμένα μηχανιστικά κριτήρια, που δεν λαμβάνουν υπόψη σημαντικές παραμέτρους που χαρακτηρίζουν ένα καλό επαγγελματία, όπως βάθος επιστημονικής κατάρτισης, τήρηση δεοντολογίας, εμπειρία κ.ά. Για τις μηχανές αναζήτησης, αν δεν εμφανίζεται ένας επαγγελματίας στο ίντερνετ (έστω και σαν όνομα σε λίστες τηλεφωνικού καταλόγου) απλά θεωρείται…«ανύπαρκτος»!

Με βάση τις παραπάνω διαπιστώσεις, εύκολα γεννάται το ερώτημα: «Δηλαδή βαδίζουμε σε μια εποχή όπου οι τεχνολογικά καταρτισμένοι του κλάδου υγείας (και όχι απαραίτητα καλοί επαγγελματίες) θα αναδειχθούν και οι τεχνολογικά αναλφάβητοι (αλλά υψηλού επιστημονικού κύρους επαγγελματίες) θα εξαφανιστούν;

Στην ερώτηση αυτή θα απαντούσαμε ανεπιφύλακτα «ναι». Δυστυχώς για όλους μας. Για τους επαγγελματίες του κλάδου υγείας, αλλά και για τους πελάτες/ασθενείς που σερφάρουν αφελώς στο ίντερνετ, πιστεύοντας πως οι μηχανές αναζήτησης θα τους προτείνουν τους καλύτερους επαγγελματίες. Κι αυτό δεν πρέπει να το αφήσουμε να συμβεί.

Τα πράγματα δείχνουν να είναι ακόμη δυσκολότερα, αν συνυπολογίσει κανείς  το ασαφές αναχρονιστικό νομικό πλαίσιο (Ν. 3418/2005) που προκαλεί συγχύσεις και θέτει αυστηρούς περιοριστικούς κανόνες στην  προβολή και διαφήμιση των Ελλήνων επαγγελματιών υγείας. Ο φόβος μιας «καμπάνας» ή ενός προστίμου   πχ.  από τον Ιατρικό Σύλλογο Αθηνών, οδηγεί πολλούς επαγγελματίες υγείας να μην ρισκάρουν το άνοιγμα τους στο ευρύ κοινό και στις νέες τεχνολογίες, γεγονός που τους καθιστά ευάλωτους στον ανταγωνισμό ( που επενδύει χρηματικά στο ίντερνετ).

 

ΜΙΑ ΠΡΟΤΑΣΗ

Παρά τις παραπάνω δυσοίωνες προβλέψεις, πιστεύουμε ότι υπάρχουν περιθώρια αποτροπής μιας τέτοιας ανεπιθύμητης εξέλιξης, όπου «κακοί» επαγγελματίες, καπηλεύονται  τις δυνατότητες του  internet, για να εξαφανίσουν από τον χάρτη τους καλούς (αλλά τεχνολογικά αναλφάβητους επαγγελματίες). Και μπορούν να συμβάλλουν όλοι.

Προτάσεις σαν αυτές ( του άρθρου που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα) του Ιατρικού Συλλόγου Πρεβέζης, για αυστηροποίηση των ποινών, όσων καταπατούν τους κανόνες δεοντολογίας, κατά την άποψη μας, δεν μπορούν να αποτελέσουν τη  λύση στις προκλήσεις που  καλούνται να αντιμετωπίσουν οι Έλληνες επαγγελματίες του κλάδου της υγείας.

Η νοοτροπία του περιορισμού και της αυστηροποίησης των κανόνων δεοντολογίας, το μόνο που θα καταφέρει είναι να απομονώσει ακόμη περισσότερο τους Έλληνες επαγγελματίες του κλάδου της υγείας. Έτσι θα χάσουν τις τεράστιες ευκαιρίες που παρουσιάζονται χάρη στο διαδίκτυο, τόσο στην χώρα μας, όσο και στο εξωτερικό.

Εξάλλου, αυτή η πρακτική του περιορισμού, δοκιμάστηκε ήδη στο εξωτερικό και απέτυχε παταγωδώς. Ενδεικτικά, κανείς δεν ξεχνάει πως ένας από τους κορυφαίους φορείς παγκοσμίως, το American Medical Association (ή ΑΜΑ), ήταν από τους πρώτους που αντιμετώπισε τα Social Media σαν πηγή προβλημάτων. Σύντομα όμως μπόρεσε να αντιληφθεί πως τα κοινωνικά δίκτυα εμφανίζουν και τεράστιες ευκαιρίες. Σήμερα  αυτές οι ευκαιρίες όχι μόνο τις αξιοποιούνται ανάλογα, αλλά ο ΑΜΑ έχει  συναινέσει στην ένταξη μαθήματων social media στις ιατρικές σχολές!

Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, κατά την άποψη μας, η λύση είναι πολύπλευρη και μπορεί να δωθεί από 3 μεριές.

Από το Ελληνικό κράτος, εκσυγχρονίζοντας τους κανόνες που διέπουν την προβολή και διαφήμιση των επαγγελματιών υγείας, προσαρμόζοντας  παράλληλα το νομικό (και εκπαιδευτικό) πλαίσιο στις ανάγκες της νέας εποχής.

Από τους ίδιους τους επαγγελματίες υγείας, υιοθετώντας τις νέες τεχνολογίες και προσαρμόζοντας τις παροχές τους στις ανάγκες των σύγχρονων χρηστών. Όπως αναφέρει έκθεση της Deloitte με τίτλο “Προοπτικές του κλάδου υγειονομικής περίθαλψης για το 2015: Κοινοί στόχοι και αντικρουόμενες προτεραιότητες”, υιοθετώντας την ψηφιακή καινοτομία, οι πάροχοι υπηρεσιών υγείας θα αυξήσουν την αποδοτικότητά τους. 

Τέλος, από τους ίδιους τους πελάτες του κλάδου υγείας και χρήστες του ίντερνετ. Συμμετέχοντας σε Forum όπου καταθέτουν με ειλικρίνεια την εμπειρία τους για την εξυπηρέτηση που έλαβαν από επαγγελματίες του κλάδου, βοηθώντας έτσι άλλους χρήστες να ξεχωρίζουν τους καλούς από τους κακούς επαγγελματίες του κλάδου υγείας. 

 

ΣΥΝΟΨΙΖΟΝΤΑΣ

Η χρήση του διαδικτύου και η αξιοποίηση των δυνατοτήτων του από τους επαγγελματίες του κλάδου της υγείας των ΗΠΑ, δείχνει τον δρόμο για όλα όσα θα επακολουθήσουν και στον Ελληνικό χώρο της υγείας. Όμως, οι Έλληνες επαγγελματίες του κλάδου υγείας δείχνουν να είναι απροετοίμαστοι και να μην έχουν αντιληφθεί τις ευκαιρίες και τους κινδύνους που εμφανίζονται. Ένας από αυτούς, και το φαινόμενο «κακοί» επαγγελματίες,  να καπηλεύονται  τις δυνατότητες του  internet, για να εξαφανίζουν από τον χάρτη τους καλούς (αλλά τεχνολογικά αναλφάβητους) επαγγελματίες. Στην αντιμετώπιση τέτοιων και άλλων  προκλήσεων, μπορούν να συμβάλουν όλοι! 

 

 

Digital Marketing Mentoring & Services

Γράψε το δικό σου άρθρο

Προώθησε το άρθρο σου στο info@businessmentor.gr. To Business Mentor απαντά σε όλα τα αιτήματα, γι΄αυτό, δώσε 10 εργάσιμες διορία στους συντάκτες μας να αξιολογήσουν το κείμενο σου, πριν λάβεις επιβεβαίωση στο inbox σου.

Μάθε από τις εμπειρίες άλλων! Διάβασε αληθινές επιχειρηματικές ιστορίες της διπλανής πόρτας...

Μάθε πως μπορεί να σε βοηθήσει το Mentoring

Βρες υπηρεσίες ψηφιακού μάρκετινγκ που εγγυημένα θα απογειώσουν τα έσοδα σου

Περισσότερα άρθρα

Βρες όλα τα άρθρα

Συλλογική Ευφυία

Γίνε μέλος της πιο δυναμικής Ελληνικής Επιχειρηματικής Κοινότητας. Συμπλήρωσε τη φόρμα & λάβε ειδικά προνόμια & πολύτιμες ενημερώσεις για σένα & την επιχείρηση σου